Med varje sommarsäsong kommer storslagna filmer med enorma budgetar och ambitioner. Men långt ifrån alla lyckas fånga publikens intresse.
The Hollywood Reporter har granskat siffrorna och korat ”Ben-Hur” till sommarens dyraste magplask.
Enligt källor och experter i branschen är Timur Bekmambetovs äventyrsdrama på väg att gå back med 120 miljoner dollar. MGM tar merparten av smällen.
Filmen, som kostade runt 100 miljoner att producera (marknadsföringen är ej medräknad) har hittills dragit in bara 54 miljoner dollar världen över. Den hade världspremiär i mitten av augusti, men intresset verkar ha svalnat fort. ”Ben-Hur” debuterade på plats 8 på svenska biotoppen i fredags.
Familjefilmerna floppade
Inte heller Disney eller Steven Spielberg är immuna mot floppar. Två andra sommarfilmer som floppade stort är familjefilmerna ”SVJ - Stora vänliga jätten” och ”Alice i Spegellandet”.
Steven Spielbergs ”SVJ” kostade 140 miljoner dollar att producera, men spelade enbart in 165 miljoner världen över. Man räknar med en förlust på 90-100 miljoner dollar.
Sagouppföljaren ”Alice i Spegellandet” gick på 170 miljoner dollar och tjänade ihop 295 miljoner. Fortfarande inte tillräckligt för att gå med vinst, istället väntas Disney gå back med 65 miljoner på filmen.
De är långt ifrån ensamma om att missa målet stort. Även "Star Trek Beyond", "Independence Day: Återkomsten" och "Ghostbusters" levererade långt under förväntningarna.
Dyr marknadsföring
Kom ihåg att en films budget aldrig räknar med kostnaden för marknadsföring, som kan motsvara 50-100% av inspelningsbudgeten. Man brukar räkna med att en film måste få in dubbelt så mycket som den kostade att producera, för att överhuvudtaget gå jämnt ut.
Naturligtvis hoppas filmbolagen dessutom på en saftig vinst när de ger sig på uppföljare eller välkända franchiser.