Film

Skribent

Jenny Ahonen

25 april 2016 | 16:45

Beyoncé tänjer gränser: Filmen ”Lemonade” blottar stjärnans inre

I ett samarbete med filmmakare som Kahlil Joseph, Jonas Åkerlund och Melina Matsoukas presenterar artisten Beyoncé sitt nya album "Lemonade" med en entimmeslång kortfilm. Det är ett poetiskt, vackert och känslosamt verk som tänjer gränser för både musik- och filmindustrin.
I maj 2014 visade en läckt övervakningsvideo hur artisten Solange fysiskt attackerade rapparen Jay-Z i en hotellhiss. I klippet syns den rasande Solange gå på sin berömda svåger med slag och sparkar, medan hennes än mer berömda syster Beyoncé står bredvid. Videon fick spridning världen över och fick många att undra vad som kunde ha orsakat så starka känslor. Eftersom den saknade ljud, fick fansen nöja sig med att spekulera. Kanske har Jay-Z varit otrogen?

I lördags, knappt två år senare, bekräftade Beyoncé ryktena. Men inte med ett pressmeddelande, utan genom sin nya skiva, "Lemonade". 

Skiva är egentligen fel ord. Artistens nya musik släpptes nämligen som ett visuellt album och lades upp på nätet som en HBO-special, samtidigt som låtarna började strömmas på Tidal. Beyoncé har tidigare lanserat ett nytt album (sitt femte) genom att släppa musikvideor till alla låtar samtidigt, men "Lemonade" är något annat. I filmen glider bitar av låtar och musikvideor in i varandra, binds samman av berättarröstens tankar och dikter, och skapar en sammanhängande berättelse. En berättelse om en nedslagen kvinna, som försöker att resa sig igen.

Large c2d0071fe2c0fb51da0f205680981386 beyonce4

I historiens första kapitel, "Intuition", hörs Beyoncé säga: "You come home at 3 a.m. and lie to me. What are you hiding?" 

Hon fortsätter med att fråga "Are you cheating on me?" innan berättelsen brakar loss i låten "Hold up", i vars video hon syns promenera runt med ett leende och ett baseballträ. Allt som korsar hennes väg slås sönder, för att illustrera den galenskap som svartsjukan orsakar.

Raseriet fortsätter i låten "Don't Hurt Yourself", som tydligt konfronterar otroheten. Sångerskan skriker sig hes när hon undrar "Who the fuck do you think I am?". Segmentet avslutas med att hon förklarar att "this is your last warning". Vänd mot kameran säger hon "If you try this shit again, you're gonna lose your wife", innan hon slänger av sig vigselringen.

Men uppgörelsen med maken slutar inte där. Vreden över otroheten är bara början, en katalysator för att väcka fler känslor och starta igång en rad tankeprocesser. Berättelsen "Lemonade" fortsätter genom den bedragna kvinnans olika stadier. Efter intuition, förnekelse och ilska följer apati, tomhet, förlust...



Beyoncé nöjer sig inte med att hantera otroheten som en personlig tragedi. Hon vill gräva djupare: Hur hamnade hon här? Hur kommer det sig att hon blir utsatt för samma tortyr som hennes mamma har tvingats gå igenom? Vad är det som får hennes make att behandla henne så här? Kommer deras gemensamma dotter att bära arvet - eller "förbannelsen", som hon kallar det - vidare? 

"The most disrespected person in America is the black woman. The most unprotected person in America is the black woman. The most neglected person in America is the black woman", hörs Malcolm X säga i "Lemonade". Med den tidigare släppta musikvideon till "Formation" visade Beyoncé att hon inte är rädd för att framföra samhällskritik. I den nya filmen är hon fortsatt politisk. I kapitlet med titeln "Accountability", som handlar om att försöka gå vidare efter en tragedi, syns släktingar till bland andra Treyvon Martin, med bilder av sina bortgångna anhöriga - medan låten "Forward" spelas. 

Hela "Lemonade" genomsyras av afrikanamerikansk kultur, särskilt den från södern. Tittarna får bland annat se Mardi gras-indianer, second line-parader och klänningar som sytts i kolonial stil av afrikanska tyger. Filmen är sprängfylld av starka symboliska uttryck. 

Framförallt är det USA:s svarta kvinnor som lyfts upp, och får sina erfarenheter belysta. Trots att Beyoncé, förståeligt nog, riktar en del negativitet mot kvinnan hennes man har bedragit henne med - "Becky with the good hair" - undviker hon att falla i den sexistiska fälla som gör kvinnor till varandras fiender och låter män slippa undan ilska och ansvar. Istället för att se på andra kvinnor konkurrenter, betraktar hon dem som medkämpar. Genom hela "Lemonade" syns de vid hennes sida. Systerskapet ger styrka, förstår Beyoncé. 

Scenen där hon tillsammans med en rad medsystrar låter döpa sig ingår i kapitlet "Reformation". "Now that reconciliation is possible. If we're gonna heal, let it be glorious", säger Beyoncé.

Därefter följer de avslutande kapitlen, "Forgiveness", "Resurrection", "Hope" och "Redemption". I dem blandas bilder på Beyoncé och Jay-Z med filmklipp av andra kärlekspar, i vardagliga situationer, medan låten "All night" rundar av en berättelse om kärlek och förälskelse som väldigt många människor kan känna igen sig i. I alla fall alla som likt Beyoncé tror sig ha hittat "the love of my life".


"Lemonade" är en allmänmänsklig berättelse, men samtidigt en privat och personlig sådan. I centrum för den står en modig Beyoncé, som vågar blottar sitt allra innersta. 

Filmen är är snål med avancerade dansnummer och catchiga refränger. Desto generösare är den med filmisk magi, poetisk skönhet och brutal ärlighet.

Beyoncé har aldrig varit så lite superstjärna. Å andra sidan har hon aldrig varit så mycket artist. 

Med "Lemonade" tänjer hon gränserna för hur ett album kan låta, hur en musikvideo kan se ut och hur en dokumentärfilm kan byggas upp. Och tja, för vad konst kan vara.
| 25 april 2016 16:45 |