Sommarsäsongen brukar leverera både succér och floppar, men vilka filmer har presterat över förväntan? En av sommarens självklara vinnare är det verklighetsbaserade independent-dramat “Sound of Freedom” men eftersom den ännu inte fått något premiärdatum i Sverige listar vi istället upp filmer som i Sverige gått upp på bio.
5. Insidious: The Red Door
Säga vad man vill om kvalitén på senaste “Insidious”-filmen och hur mycket den egentligen bidrar till serien – det är sällan del fem i en skräckserie håller måttet. Ännu mer sällsynt är det att del fem i en serie lyckas dra in mer pengar än de tidigare filmerna. “Insidious: The Red Door” bryter trenden och är beviset på att vissa serier är helt immuna mot kritiker. När Patrick Wilson gjorde sin regidebut var det nog få personer som trodde att filmen skulle dra in $187 miljoner på en budget av $16 miljoner, but here we are.
Filmen skrämde knappt publiken men Blumhouse Productions skrattar nog hela vägen till banken. Del sex med eller utan familjen Lambert är vid detta laget oundvikligt.
4. Guardians of the Galaxy Vol. 3
Regissören och producenten James Gunn är inte bara upptagen med att forma DC:s framtid och trolla fram den lyckade nystart dom så desperat behöver. I år har han varit aktuell med att avsluta (?) sin trilogi som han satte igång 2014 hos Disney och Marvel.
Studions senaste bidrag till superhjältegenren (“Wakanda Forever”, “Thor: Love and Thunder”) har inte riktigt levererat de siffror man önskat så förhoppningarna inför “Guardians of the Galaxy Vol. 3” har enligt Marvel-mått varit blygsamma. Trots en betydligt mindre öppningshelg än “Vol. 2” i USA ($146 miljoner vs $118 miljoner) rätade skeppet upp sig och tredje delen i rymdsagan lyckades skjuta förbi $845 miljoner globalt. Det är snäppet mindre än “Vol. 2” som lyckades ta sig till $863 miljoner men betydligt bättre än man förväntat sig. Plötsligt ifrågasätts termen “superhero fatigue” - det kanske är kvalitén hos vissa produktioner som sjunkit och inte lockat publik?
3. Elemental
Initialt dubbad som Pixars största flopp efter sin svaga premiärhelg i USA ($29 milljoner) såg det inte ljust ut för “Elemental”. Speciellt med tanke på att “Lightyear” året innan hade underpresterat och lämnat en besk eftersmak hos Disney och Pixar.
Ibland får man tänka långsiktigt och trots att det inte är Hollywoods starkaste sida var det exakt vad som hände här. “Elemental” visade sig bli en så kallad sleeper hit och har med tiden dragit in finfina $459 miljoner på en budget av $200 miljoner. Som många andra Disney-titlar kommer filmen göra en fin vinst om man räknar in spel, leksaker och all merchandise som flitigt säljs i Disneys parker och butiker.
2. Oppenheimer
Kanske den mest väntade titeln i listan då Christopher Nolans namn i sig lyckas dra storpublik efter mastodontfilmer som “The Dark Knight” och “Interstellar”. Med skyhöga betyg (8.6 på IMDb) och enastående recensioner (93% på Rotten Tomatoes) konkurrerade filmen med “Barbie” då båda släpptes samma helg och bidrog till uttrycket “Barbenheimer”.
En dialogtung tretimmarsbiografi om en av männen bakom atombomben har i vanliga fall avskräckande effekt på publiken men med Nolan bakom ratten är allt möjligt. I skrivande stund har filmen korsat $788 miljoner och med en relativt liten budget på $100 miljoner är detta en stor vinst för Universal.
Samtidigt är detta en ännu större förlust för Warner Bros. som efter premiären av “Tenet” blev av med Nolan efter 20 års samarbete. Detta på grund av att Nolan och studion haft helt olika uppfattningar om hur och när filmer ska gå till streaming - något som de flesta studior experimenterade vilt med under pandemins glansdagar.
1. Barbie
Warner Bros. må ha förlorat Nolan men man kammade hem årets största och relativt otippade succé i form av “Barbie”. En film som behövde Margot Robbie att övertyga de högsta hönsen på Warner Bros. innan den blev av, där hon skämtat om att filmen kommer “spela in en miljard dollar”. $1,3 miljarder senare drar “Barbie” fortfarande in stora pengar och det återstår att se vart man landar i historieböckerna. Med en budget på $100 miljoner är detta en vrålsuccé för Warner Bros och leksakstillverkaren Mattel.
Det var kanske lätt att ana att filmen skulle bli stor, men att den skulle bli såhär stor var det nog ytterst få som trodde. Vi lär definitivt se mer av Barbie, Ken och deras plastiga värld; om det nu blir i form av uppföljare eller spin-offs vet ingen än, men mer blir det.