I en intervju med Directors Guild of America berättar Christopher Nolan för första gången varför han inte använder sig av varken 3D eller CGI (computer generated images/datagenererade effekter).
- CGI är ett otroligt kraftfullt verktyg för att göra bättre visuella effekter. Men jag tror på att ha en väsentlig skillnad mellan animering och foto. Oavsett hur sofistikerat din CGI är, om det har skapats från icke fysiska element och om du inte har spelat in med kameran, kommer det kännas som animerat. Man har två olika mål i en film med specialeffekter. Ett är att lura publiken att se något som inte finns och det är därför jag undviker det. Det andra är att imponera på publiken med de pengar man har lagt ner på det visuella spektaklet, och det är jag ointresserad av, säger Nolan.
Nolan avslöjade också under intervjun att han inte är något stort fan av 3D, trots att Warner Brothers hade uttryckt sin förtjusning om att få "The Dark Knight Rises" i det formatet så ändrade han inte sin inställning.
- Warner Bros skulle ha blivit väldigt glada, men jag sa till dem att jag ville att filmen skulle vara stylistiskt konsekvent med de två första filmerna och att vi istället skulle puffa på med IMAX för att skapa en förstklassig bild. Jag tycker att en stereoskopisk bild är för småskalig och skrämmer bort en med effekterna. 3D är en felbenämning. Filmer är 3-D. Hela grejen med fotografering är att det är tredimensionellt. 3D passar bra för TV-spel och andra liknande teknologier, men om man letar efter en upplevelse för publiken, så är stereoskopisk för svår att omfamna. Jag föredrar stora dukar, att få titta upp mot en enorm skärm och på en bild som känns överdrivet stor. När man leker med det stereoskopiskt och vi har gjort en massa tester, förminskar man storleken så att bilden blir ett mycket mindre fönster som du har framför dig, berättar Nolan.
Har Nolan rätt? Är 3D och CGI en onödig teknologi eller skulle du vilja se "The Dark Knight Rises" i 3D och med CGI? Kommentera nedan.