Frank Doelger har knipit fyra av sina totalt sex Emmyvinster för bästa tv-serie som en av producenterna bakom "Game of Thrones". Tidigare har han även vunnit för "The Gathering Storm" tillsammans med Ridley Scott och för "John Adams" tillsammans med Tom Hanks, så det råder ingen tvekan om att Doelger arbetat på ett gäng riktigt imponerande titlar under de senaste 40 åren i tv-branschen.
Nu har det blivit dags för hans nästa tv-serie, ett sci-fi-mysterium som varit under utveckling de senaste fem åren och utspelar sig i en futuristisk AI-stad - byggd i ett nutida Sverige. "Concordia" är däremot inte en svensk serie i sig, den största delen av handlingen sker på engelska och bitvis även på tyska. Men svenska Nanna Blondell och några vid den svenska polisen i Göteborg är de enda som låter oss tittare veta att serien faktiskt utspelar sig här i Sverige.
Nu har det blivit dags för hans nästa tv-serie, ett sci-fi-mysterium som varit under utveckling de senaste fem åren och utspelar sig i en futuristisk AI-stad - byggd i ett nutida Sverige. "Concordia" är däremot inte en svensk serie i sig, den största delen av handlingen sker på engelska och bitvis även på tyska. Men svenska Nanna Blondell och några vid den svenska polisen i Göteborg är de enda som låter oss tittare veta att serien faktiskt utspelar sig här i Sverige.
Berättelsen kretsar kring ett samhälle som låter sig spelas in hundra procent av tiden och får hjälp i livet av en AI-lösning som sköter allt i staden. Allas personliga data är skyddade bakom en brandvägg som ska stoppa alla möjliga digitala läckor och där varje boendes rättigheter till ett säkert privatliv är av största vikt. Men i det första avsnittet hittas en av de anställda vid säkerhetsavdelningen död precis utanför stadsgränsen, vilket drar igång en utredning kring vad som egentligen hänt och om allas data fortfarande är säker.
Inför den svenska premiären hos SkyShowtime så fick MovieZine chansen att snacka med Doelger, som förklarade i detalj kring varför Sverige var det givna alternativet till land att berätta historien om en futuristisk AI-stad i nutid:
Inför den svenska premiären hos SkyShowtime så fick MovieZine chansen att snacka med Doelger, som förklarade i detalj kring varför Sverige var det givna alternativet till land att berätta historien om en futuristisk AI-stad i nutid:
"Vi ville få bort känslan av att det här skulle vara något dystopiskt"
Svenska Nanna Blondell spelar en av huvudrollerna i den annars internationella casten av "Concordia".
Om vi börjar med den självklara fråga. Ni ville skapa en utopisk framtidsstad som skulle utspela sig i nutid och valde att lägga handlingen av "Concordia" i Sverige. Vad var det som gjorde just Sverige till ett passande land för er serie?
- Det som startade allt med det här projektet var idén om var man skulle kunna skapa ett utopiskt samhälle under vårt århundrade. Där vi ville att det skulle vara lite som att bygga vidare på de mindre samhällen som växte fram runt företag som exempelvis Siemens under 90-talet. Där de ville skapa små samhällen omkring sina företag, för att skapa en tryggare och mer jämlik arbetsmiljö. Det här rörde alla från företagens VD:ar till städarna av fabrikerna.
- Och det slog oss att den nutida versionen av detta, om man ville hålla folk hälsosamma, säkra och spelandes på en lite mer jämställd spelplan... så skulle man nog behöva använda sig av något slags övervakningssystem. Eller någon slags AI-lösning.
- Men vi insåg även att det nog skulle vara svårt att övertala olika länder att stifta lagar som skulle tillåta ett pilotprojekt som det vi har i vår serie. Vi tänkte oss i alla fall att ett litet mer avsides beläget land, med en längre tid av liberala traditioner och tankar, som även var vana vida att planera för framtiden. Som då också kunde tänkas ha en viss oro över ett ökande våld, där bägaren rinner över efter en skolskjutning. Vilket är den sista droppen i vår serie, där något så chockerande fick regeringen och lagstiftarna att godkänna projektet.
- Slutligen, så ville vi också att handlingen skulle utspela sig någonstans där folk hade flyttat bort från glesbygderna efter att olika fabriker och industrier slagit igen. Och på just den punkten så finns det ju många länder i Europa som passar in. Eftersom vi ville bygga den här futuristiska staden på ett mer hållbart sätt, genom att ta vara på något som redan fanns och stod tomt - men uppgradera och renovera det som fanns där.
- Alla dessa saker tyckte vi pekade väldigt tydligt mot Skandinavien och särskilt Sverige. Det kändes som rätt ställe. Och det finns ju väldigt varierande och fina miljöer i Sverige också, som kunde göra att serien såg visuellt snygg ut också. För vi ville ju bort ifrån känslan av att det här skulle vara något dystopiskt. Utan ett vackert och varierande landskap kändes helt rätt. Det var hur "Concordia" hamna i Sverige!
"Det fanns inga större diskussioner kring användandet av AI"
Välkomna hit! Jag misstänker att det här är en serie som har varit under utveckling en ganska lång tid. Just nu befinner vi ju oss i en värld där användandet av AI har varit en stor del av Hollywoodstrejkerna förra året exempelvis. Fanns det något snack alls om AI i stort när ni började skapa serien eller kom det långt senare? Och finns det nu någon oro från er sida att komma med en serie som är väldigt positiv till en framtid med AI-assistans?
- Nej, precis som du säger så fanns det i princip inget sånt snack alls när vi började utveckla serien för fem år sedan. Då snackade man däremot mycket om övervakning. Men det fanns inga större diskussioner kring användandet av AI.
- Så det har varit intressant att se hur den diskussionen växt fram väldigt mycket nu på sistone, under samma tid som vi har hållit på att färdigställa serien. Jag är väldigt glad över att vi valde att låta serien utspela sig i nutid, snarare än i framtiden. För om man skulle börja på en sån här serie idag och bara lade den ett par år framåt i tiden, så skulle världen behöva se väldigt annorlunda ut. Med tanke på hur fort utvecklingen av AI verkar gå just nu.
- Men redan för fem år sedan så fick vi rådet, av våra mer teknologiskt kunniga konsulter, att låta handlingen utspela sig i nutid.
"Man lär sig av sina erfarenheter"
Frank Doelger (till vänster) tillsammans med "Game of Thrones"-skaparna D.B. Weiss och David Beniof samt Jason Momoa.
Jag har givetvis även sett din otroligt populära tv-serie "Game of Thrones", som du arbetade som producent för under alla säsongerna. Vad lärde du dig under den tiden som hjälpte dig med skapandet av "Concordia"?
- Jag kan nog inte säga att jag medvetet använde mig av någon specifik lärdom från "Game of Thrones"-produktionen. Men jag tror absolut, som vi alla gör, att man lär sig av sina erfarenheter. Så med största sannolikhet har flera olika lärdomar från tidigare projekt spelat in och hjälpt mig även under skapandet av "Concordia".
- Hur man avslöjar viss typ av information? När och hur det är bra att låta det vara mer mystiskt och samtidigt undviker att göra något allt för förvirrande? Hur gör man tittarna nyfikna utan att göra dem irriterade? För i vissa fall kan jag tycka att man försöker för göra saker alldeles för vaga eller onödigt breda, bara för sakens skull. Något som blir svårt att motivera utan en bra payoff.
- Så jag skulle väl säga att det är mer den där typen av lärdomar genom åren som har hjälpt mig. Berättarsättet inom tv har förändrats väldigt under de senaste tio åren, där både manusförfattare och regissörer blivit allt duktigare på att låta tittarna gissa sig fram på underhållande sätt. Och jag har absolut varit en del av den generationen som behövt lära mig mycket nytt kring tv-skapandet, i jämförelse med hur det såg ut i branschen när jag började arbeta i den.
De två första avsnitten av "Concordia" finns nu tillgängliga hos SkyShowtime. Den första säsongen av serien kommer att bestå av totalt sex avsnitt, där nya avsnitt släpps varje torsdag.
Läs också: Josh Brolin liknar egna tv-serien med "Breaking Bad": "Omöjligt att sluta titta"
Kommer du att ge "Concordia" en chans hos SkyShowtime? Kommentera gärna nedan!