- Den visar hur långt det kan gå när det finns lite pengar i världen, menar Mann själv.
Christian Bale. Johnny Depp. Marion Cotillard. Giovanni Ribisi. Billy Crudup. Det är absolut ingen dålig lista över skådespelare som Michael Mann kan presentera när "Public enemies" har premiär i sommar.
- Visst är det bra att filmen verkar få mycket förhandspublicitet för att det är så många kända och duktiga skådisar med, men jag hoppas också att man kommer att se filmen för historien. Den är minst lika intressant och framför allt med tanke på att den utspelade sig under vår senaste depression rent ekonomiskt, säger Mann.
I centrum finns FBI-agenten Melvin Purvis (Christian Bale) som är ute efter att sätta dit den kända bankrånaren John Dillinger, spelad av Johnny Depp. Dillinger, som har funnits på riktigt, var en av de första lagförbrytarna i USA som nästan nådde stjärnstatus. Vissa gick till och med så långt som att kalla honom för en modern Robin Hood och pressen publicerade många löpsedlar och artiklar om honom då han var som mest aktiv under 30-talet. Han fick bland annat smeknamnet "Jackrabbit" eftersom han alltid rörde sig lätt och elegant under sina bankrån.
- Det var en klurig detalj att få rätt. Jag ville verkligen att man skulle få känslan av att han var som en smidig katt, framför allt när han hoppade över disken i banker eller sprang bort genom trånga bakgårdar. Det var inte helt lätt och det blev rätt många blåmärken också, berättar Depp.
Det var däremot viktigt för honom att aldrig göra Dillinger till någon form av hjälte. I stället satsade Depp på att göra honom till en skurk med ett samvete upphöljt i dunkel.
- Man ska få känslan av att inte riktigt veta vem han var, vilket också gör det svårare att gilla honom på riktigt. Som pappa vill man inte framställa en skurk på något positivt sätt, han gör fel och det ska man bli straffad för, säger Depp.
Dillinger nästlade alltid in sig i banker på olika sätt. Han till och med klädde ut sig till en säljare för alaramssystem på en bank för att komma in.
- En lite lustigt detalj var att han en gång låtsades att han var från ett filmbolag och skulle spela in en film som handlade om ett bankrån. Besökarna stod då omkring och log medan Dillinger och hans riktiga kumpaner länsade alla hela valvet, berättar Mann.
Manuset till filmen är baserat på Bryan Burroughs bok "Public Enemies: America's greatest crime wave and the Birth of the FBI" och förutom redan nämnda Dillinger så är Christian Bales FBI agent också ute efter att sätta dit Baby Face Nelson och Pretty Boy Floyd, här spelade av Channing Tatum och Stephen Graham. Ett annat intressant namn är Oscarsvinnaren Marion Cotillard som spelar Dillingers flickvän Billie Frechette.
- Det var en spännande roll eftersom det är så lätt att göra henne till ett bihang, men det ville jag verkligen inte. Hon är en stark kvinna som är bra på att sjunga, något jag utforskat tidigare, skrattar Cotillard då hon tänker på sitt prisbelönta porträtt av Edith Piaf.
Eftersom boken filmen är baserad på är ren fakta och inte fiktion fick Mann tillsammans med manusförfattarna Ronan Bennett och Ann Biderman en klurig nöt att knäcka genom att överföra händelserna till vita duken. Från början var en viss Leonardo DiCaprio inblandad tidigt och intresserad av att spela Dillinger, men då DiCaprio hoppade vidare till Martin Scorseses "Ashecliffe" bestämde sig Mann också för att kasta in handduken.
- Eftersom jag började med Leo blev rollen så mycket honom att jag kände att jag inte kunde gå vidare med filmen då han hoppade av. Men efter att ha haft det liggande i några år så kände jag plötsligt att det vore kul att prova igen. Tillsammans med Ronan och Ann skrev jag manuset och då Johnny Depp kom in i bilden kände jag direkt att filmen skulle bli av.
Bokens författare Bryan Burrough säger sig själv vara väldigt nöjd med det han sett hittills, framför allt Bale i FBI-rollen är en favorit, och tycker att filmmakarna gjort en bra adaption.
- Manuset som jag läste var självklart inte hundra procent trogen min bok, men det är helt okej. Den var mycket mer välskriven och verklighetstrogen än jag vågat hoppats så jag är både förväntansfull inför premiären och en aning lättad, menar han.
Man valde att spela in stora delar av filmen på ställen där bankrånen och filmens händelser ägt rum som Columbus, Chicago och många ställen i Wisconsin. En speciellt intressant plats blev den ökända Bohemia Lodge i Manitowish Waters där ett riktigt skottdrama mellan Dillinger och FBI ägde rum 1934.
- Det var väldigt viktigt för mig att filmen skulle kännas som ett dokument. Även om vi ändrar saker eller berättar dem lite annorlunda så ska det åtminstone se ut som fakta och då hade vi stor glädje av att spela in på riktiga platser. Jag tror framför allt att skådisarna uppskattade att många av bankerna där vi filmade hade en tidsenlig design, menar Mann och får medhåll av både Depp och Bale.
- Klart att kläderna gör sitt, men att även stå i en bank som bokstavligen inte ändrat sig alls sedan 30-talet gör att känslan i ens prestation blir mycket bättre. Visst ska man kunna agera lika bra mot en greenscreen eller i en kuliss, men ingen kan förneka hur mycket bättre det blir i riktiga miljöer, säger Depp.
Bale å sin sida var imponerad att man fått tillåtelse att spela in på platser där händelser ägt rum som filmen faktiskt skildrar.
- Som när vi filmade i Lake County jail i Crown point. Det var ju nämligen där som Dillinger gjorde sin spektakulära fängelseflykt då han lurade vakterna med en pistol av trä. Väldigt häftigt, säger han.
Och om man ska knyta ihop säcken så kan vi ju ta det här med den rådande lågkonjunkturen igen. Den 24 juli ska filmen gå upp på de svenska biograferna och ska vi som biobesökare verkligen slänga våra pengar på en film som utspelar sig under en annan depression där de som vill ha pengar, skurkarna, rånar banker i stället för att försöka förtjäna dem ärligt?
- Man kan se filmen för att det är en underhållande historia över myter och personer som har funnits på riktigt. Någon riktig moral finns inte här och det tycker jag inte heller att man ska få. Det viktiga är i stället att se hur människor kan reagera i extrema situationer, säger Mann.