SPEL

Skribent

David Grundström

20 maj 2017 | 09:00

"Destiny 2" sätter ribban högt - vi har provspelat

Vi skickade MovieZines spelskribent David Grundström till Los Angeles för att känna på "Destiny 2". Här är hans intryck!
Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig när jag klev ombord flyget till Los Angeles. En resa för att under torsdagen som passerat vara bland de första i världen som inte bara fick se gameplay från "Destiny 2", utan även spela det.
 
Jag är sedan tidigare inte den mest insatta "Destiny"-spelaren, men presentationen som hölls under eventdagens start gav mig väldigt mycket mersmak. "Destiny 2" är en ny start, både för de som spelat ivrigt sedan det första spelets släpp 2014 såsom potentiella nya spelare. Allt som du som spelare samlat på dig i "Destiny" försvinner efter en attack på mänsklighetens sista utpost "The Last City" - vilket gör att alla Guardians, spelets hjältar, börjar om från noll. 
 
Totalt fick jag testa tre olika spellägen av "Destiny 2": enspelarkampanj, det kooperativa läget Strike och flerspelarläget Crucible där två lag om fyra spelare möter varandra. Eftersom uppföljaren även tågar in på PC-marknaden, istället för att endast finnas på konsol, fick jag testa samtliga lägen på både Playstation 4 och PC.
 

Spela ensam

 
Large 4561a0bd16ea234f41a650cd86b69018 destiny7
 
Kampanjdelen lät mig spela spelets absolut första uppdrag, Homecoming. I detta uppdrag får vi se när "The Last City", som har varit en säker plats i "Destiny" sedan tidigare, blir attackerat. Lång historia kort slutar inte striden till mänsklighetens fördel - utan staden går förlorad. Detta sätter tonen för vad "Destiny 2" skall komma att vara. Ett underläge från start där mänskligheten måste kämpa in i det sista för att återta sin forna ära. 
 
Kampanjen innehåller mer handling än tidigare förut i "Destiny", någonting som gör det lättare för dig som spelare att ta del av handlingen utan att behöva läsa föremålsbeskrivningar och leta i varje hörn och vrå för att förstå vad som händer. Dessutom var uppdraget jag fick testa väldigt välpolerat. Jag fick känna mig både mäktig medan jag besegrade våg efter våg av anfallande utomjordingar, men även obetydlig då uppdraget till slut inte går som det borde. Med andra ord; kul att spela, och bra berättat.
 

Spela med vänner

 
Large 4561a0bd16ea234f41a650cd86b69018 destiny6
 
Men att spela själv är bara en liten del av "Destiny 2, en av de största faktorerna är ju att faktiskt spela tillsammans med folk. Det fick jag testa att göra i ett "Strike"-uppdrag, där du tillsammans med två andra spelare tar dig an ett svårare uppdrag med någon form av boss i slutet. I det här spelläget är det allt mer viktigt med lagspel och utan kommunikation, eller tydlig uppmärksamhet på vad dina lagkamrater håller på med, slutar det lätt illa. Något jag upplevde tydligt efter att ha spelat det två gånger.
 
Den första, på PC, gick snabbt och smidigt då de jag blivit ihopparade med hade ett bra samspel. Den andra vändan, på Playstation 4, gick lite sämre och det tog många försök innan vi till slut tog oss i mål och besegrade uppdragets boss.
 

Spela mot spelare

 
Large 4561a0bd16ea234f41a650cd86b69018 destiny9
 
Slutligen testade vi även läget "Crucible", eller spelare mot spelare, som är ett mer klassiskt skjutarläge. Nytt för "Destiny 2" är att de skalat ner antalet spelare i dessa matcher från tolv till åtta spelare. Detta för att öka vikten av varje spelares insats, och jag hörde i periferin utvecklare berätta att de hoppas på att kunna göra "Destiny 2" till ett mer tävlingsinriktat spel.
 
Jag fick testa ett nytt läge här vid namn "Countdown" som är väldigt likt spelet "Counter Strike". Ett lag har i uppdrag att plantera en bomb på en av två punkter, det andra laget skall försvara eller desarmera bomben. Om alla spelare på ett lag dör, eller bomben exploderar, så är matchen över.
 
Jag hade väldigt svårt att göra särskilt mycket nytta när jag spelade detta, men det är kanske inte så konstigt då många som var på plats hade flera tusen timmar "Destiny" under bältet - medan jag utan att överdriva kan kalla mig själv nybörjare.
 
Gemensamt för alla tre spellägena, eller spelet i sig, var att det kändes väldigt mycket bättre på PC. Det är inte en särskilt kontroversiell åsikt att påstå att förstapersonsskjutare fungerar bättre med mus och tangentbord, och så är det även i "Destiny 2". Därför tycker jag det är väldigt kul att spelet faktiskt tågar in på denna marknad, och inte stannar exklusivt på konsoler.
 
 
Sammanfattningsvis känns "Destiny 2" väldigt bra! Är du nyfiken på att själv klämma och känna på det så kommer du ha möjlighet senare i sommar då det kommer en öppen beta av spelet, innan det släpps den 8:e september i år.
 
Hur är era förväntningar på "Destiny 2"? Kommentera nedan.
| 20 maj 2017 09:00 |