Film

Skribent

Alexander Kardelo

13 oktober 2020 | 08:20

Disney strukturerar om - satsar mer på streaming

"Vi ska bli mer effektiva i att skapa det innehåll som konsumenten vill ha, levererad på det sätt de vill konsumera det."
The Walt Disney Company meddelade sent under gårdagen att företaget organiserar om bland sina avdelningen. Syftet är att förstärka sitt streamingutbud, skriver Variety.

Streamingtjänsten Disney+ lanserades i november 2019, släpptes i Sverige förra månaden, och är redan en stor succé med över 60 miljoner prenumeranter världen över. Företagets nya strategi blir att utveckla och producera originalinnehåll för Disney+ men även Hulu, ESPN Plus och andra digitala plattformar.

Detta är inte ett svar på COVID-19, menar Disneychefen Bob Chapek, men pandemin har skyndat på företagets redan existerande planer.

- Vi ska bli mer effektiva i att skapa det innehåll som konsumenten vill ha, levererad på det sätt de vill konsumera det, kommenterar Chapek.

Pandemiåret 2020 har slagit hårt mot hela nöjesbranschen och inte minst Disney, som förutom inställda biopremiärer har fått stänga igen sina nöjesparker och sparka tusentals anställda.

Några av Disneys filmer har redan hittat sitt streaming-hem, som "Mulan". Förra veckan blev det känt att nya Pixar-filmen "Själen" släpps direkt på Disney+ i jul, ett beslut som har chockat europeiska biografägare.
| 13 oktober 2020 08:20 |