Den öppna betan för "Star Wars Battlefront II" har precis blivit avslutad och Electronic Arts, eller EA, har blivit mött av en kritikstorm från fans över de mikrotransaktioner som finns i spelet. I det här fallet är det den populära modellen loot boxes, lådor du kan köpa för riktiga pengar som innehåller slumpmässiga föremål för dig att använda i spelet.
Jag har skrivit om den här trenden, och vad jag tycker om den, förut. Att för riktiga pengar kunna köpa en låda som ger dig kosmetiska produkter som en ny färg på ett vapen eller nya kläder för din karaktär är jag inte emot. Men när spel inkluderar föremål som ger dig ett övertag mot andra spelare som inte köper lådorna - där har vi ett problem. Just detta är nu någonting som EA försvarar, eller kanske försöker förklara, i ett uttalande på deras hemsida.
De säger bland annat att "vi vet att ni har haft många frågot om lådor och progression, så vi vill klargöra några saker då det färdiga systemet inte var på plats i betan." De nämner bland annat att många olika föremål och vapen kommer finnas tillgängliga i spelet utan att köpa några lådor, och de mäktigaste föremålen kommer endast gå att låsa upp via prestationer i spelet.
Loot boxes eller inte så ser "Star Wars Battlefront II" i alla fall ut att bli ett riktigt underhållande spel, du har väl inte missat den här trailern för spelet.
"Star Wars Battlefront II" släpps till Playstation 4, Xbox One och PC den 17:e november.