I januari skrev vi om hur fans av skådespelaren Ana de Armas stämt Universal på 5 miljoner dollar, till följd av en missledande trailer för filmen "Yesterday". Nu har domstolen fattat ett beslut till fansens fördel – som uppmanar filmstudior att vara försiktiga när de sätter ihop sina trailers i framtiden.
I Danny Boyles film från 2019, om en värld där The Beatles musik har blivit helt bortglömd, skulle de Armas ha synts som ett andra kärleksintresse till huvudpersonen Jack (Himseh Patel). En av skådespelarens scener fanns med i en tidig trailer till komedin, innan Universal bestämde sig för att klippa bort henne helt från filmen, för att satsa på en mer fokuserad kärlekshistoria.
Två extra besvikna fans, som hade hyrt filmen för att se just de Armas, valde därmed att kräva Universal på skadestånd. Filmbolaget avvisade stämningen, och hävdade att alla trailers bör skyddas under det första tillägget till USA:s konstitution. De menade att en trailer snarare bör beskrivas som ett "konstnärligt, expressivt verk" som berättar en historia och förmedlar samma tematik som filmen, snarare än ren reklam.
Den domare som ansvarat för fallet, Stephen Wilson, håller dock inte med om deras argument. Även om en trailer innebär en del kreativa beslut, menar han att dess kommersiella karaktär väger tyngre, enligt Variety.
"En trailer är i grund och botten reklam designad för att sälja en film, genom att ge konsumenten en förhandsvisning av filmen", skriver Wilson i beslutet.
Huvudrollsinnehavaren Himesh Patel och Ana de Armas, tillsammans med James Corden, i en bortklippt scen ur "Yesterday".
"Yesterday"-fallet gör alltså att fler trailers kan riskera rättsliga processer i framtiden, om de lyckas göra sina tittare tillräckligt upprörda. Det innebär inte att en stämning kan gå igenom endast för att en trailer i allmänhet skapat för höga förväntingar på en film, men vid mer rejäla skillnader – som en total avsaknad av en skådespelare – kan konsekvenserna bli större.
Universal har ännu inte kommenterat domarens beslut.