Facebook försöker med sin satsning att ta sig an YouTube som främsta destination för videos, rapporterar Variety, som varit i kontakt med Facebook angående lanseringen.
Tanken är att kunna roffa åt sig en stor bit av tv-annonsörernas pengar, genom att styra användarna mot 15-sekunders reklamavbrott i de olika serierna. Säga vad man vill om reklam, men om det gör att vi kan få en aktör som Facebook på banan som producent av nya serier så är det kanske värt det?
Redan nu finns Watch tillgängligt även vid sidan av Facebooks vanliga hemsida på webben, (och smartphone-appen) på plattformarna: Apple TV, Amazon Fire TV, Android TV och Samsung Smart TV - i USA då alltså.
Längden på ett avsnitt kommer att variera kraftigt från serie till serie, några kanske bara är dryga minuten medan andra är i samma längd som på "vanlig" tv. Facebook tror själva att den optimala längden ligger någonstans runt knappa 20 minuter, men kommer låta detta vara upp till seriernas olika skapare.
Serie i stil med vår "Svenska hjältar"-gala
Mike Rowe är en av dem som Facebook redan valt att satsa på. Känd framförallt från Discovery Channels "Dirty Jobs" och "Deadliest Catch" har hans nya Facebook-serie, "Returning the Favour", redan setts flera miljoner gånger. Han reser i serien runt över USA och hyllar människor i stil med vår "Svenska hjältar"-gala, men en person åt gången och i serieform.
Det är den här typen av serier med väldigt delningsvänliga avsnitt, och med möjlighet att bygga upp starka communitys kring - som är Facebooks drömvision med Watch.
Genom att söka på "Returning the Favour" i sökfältet på Facebook går det att ta del av avsnitten även från Sverige. Genom Watch-sidan samlas alla serier på ett ställe och blir mer lättnavigerade.
Två miljarder användare
När Facebook väl väljer att lansera Watch-sidan och appen internationellt för sina två miljarder användare blir de plötsligt en av världens största aktörer på tv-marknaden.
- Att skapa högkvalitativa serier är dyrt. När vi ser att vi har en tillräckligt stor mängd tittare - så annonsintäkterna kan täcka de kreativa kostnaderna - kommer vi skapa mer, nu har vi hjälpt till att finansiera några satsningar så folk har något att se när de går in på Watch, berättar Dan Rose, en av de ansvariga för projektet hos Facebook.
Skapare som väljer att lägga ut sina egna serier genom Watch får 55 procent av reklamintäkterna medan Facebook själva tar hand om resten. Det gör att serier som har svårt att bryta igenom på andra tjänster eller kanaler kan välja att lägga ut sitt innehåll hos Facebook (om man uppfyller vissa kriterier) och kunna tjäna pengar på sin skapelse - om tillräckligt många väljer att titta det vill säga.
Det ska bli intressant att se hur den här satsningen artar sig och vilka fler namn Facebook kan locka till sig innan vi får ta del av en internationell lansering av Watch. Netflix lanserade sig genom Kevin Spaceys "House of Cards" när det begav sig, om vi kan få något åt det hållet så vore jag mer än nöjd!
Vad tycker du om att Facebook ger sig in i tv-branschen? Kommer du att titta på reklamfinansierade serier hos Facebook - eller hade en premiumversion varit bättre? Kommentera gärna nedan!