Det är Business Insider som varit i kontakt med flera högt uppsatta personer inom Facebook och nu valt att gå ut med vad de vet kring nyheten. Det är ingen hemlighet att Facebook under en tid varit intresserade av att ge sig in i tv-branschen, live-funktionen som nyligen introducerades var exempelvis ett steg i den riktningen.
Youtube har redan gått ut och bekräftat att de har ett gäng reklamfinansierade serier på gång med kändisar som Kevin Hart och Ellen DeGeneres knutna till dem. Snapchat och Facebook har båda rört sig i samma riktning där Snapchat bekräftat att det kommer att dyka upp kortare serier i deras Stories. Snapchat kommer inte att betala något för att producera dessa utan planerar att ta hälften av de eventuella reklamintäkterna produktionerna kan komma att generera över tid, medan skaparna får behålla den andra hälften och samtidigt visa upp sina produktioner för mångmiljonpublik.
Två olika typer av serier planeras
Facebook har enligt uppgift valt att satsa på två fronter samtidigt. De vill både skapa serier av högsta möjliga kvalité, där flera personer hänvisat till Netflixserien "House of Cards" som exempel, en ska också ha hänvisat till ABC:s "Scandal". "House of Cards" med Kevin Spacey i spetsen var den serie som Netflix valde att introducera sin Netflix Original-satsning med, som nu består av en enorm katalog av kvalitetsserier.
Men Facebook vill också erbjuda serier som är billigare att producera i spannet 5-30 minuter/avsnitt där nya avsnitt ska kunna släppas med väldigt korta intervall. Tillskillnad från Snapchat kan Facebook tänka sig att betala för en serie i förskott och äga rättigheterna globalt, med hopp om att tjäna tillbaka pengarna genom reklamintäkter över tid.
Ett sätt att behålla användarna på Facebook
Till skillnad från streamingjättar som Netflix, Amazon och HBO är tanken att innehållet hos Facebook ska vara gratis för alla användare - men med riktad reklam som ett sätt för Facebook att kunna komma åt den typ av reklamintäkter som fram tills nu endast gått att förhandla fram hos vanliga tv-kanaler. Tänk er vad det kostar att annonsera i reklampauserna under Super Bowl exempelvis. Det är den typen av pengar Facebook mest sannolikt är ute efter när de väljer att släppa sina serier "gratis".
Antalet möjliga tittare är det intressanta när det kommer till reklamintäkter. Med sina två miljarder dagliga användare kan Facebook genom algoritmer se till att en produktion, som baserat på gillamarkeringar och liknande bör passa en specifik användare, når fram till "rätt" person.
Om vi bortser från de möjliga reklamintäkterna så ser Facebook också kvalitetsserier som ett sätt att behålla sin användare. En stor del av de yngre användarna har lämnat Facebook för Snapchat och här hoppas Facebook kunna täppa till tappet rejält.
Som jag nämnde tidigare har Youtube lockat till sig bland annat Kevin Hart och Ellen DeGeneres, i uppgifterna som Business Insider presenterar så ska flera kändisar från "A-listan" i Hollywood redan ha knutits till Facebooks projekt - vilka dessa kändisar är vet vi i nuläget inget mer om.
Men det finns fortfarande ett problem
Ett problem som Facebook fortfarande behöver lösa är hur de ska få sina program att med enkelhet gå att visa på vardagsrummens tv-apparater, likt konkurrenterna Netflix, Amazon och Youtube som alla har appar gjorda särskilt för detta.
Enskilda tv-bolag har i dagsläget lagt ut enstaka avsnitt direkt på sina Facebook-sidor där exempelvis Fox Europe förhandsvisade pilotavsnittet av serien "Outcast" simultant över samtliga Fox Europe-länder. National Geographic lade ut hela dokumentären "Before the Flood" med Leonardo DiCaprio och så vidare. Användandet av live-funktionen har också använts av olika TV-kanaler, MTV sänder exempelvis konserter direkt på sin Facebooksida. Frågan är om Facebook, i takt med att de börjar släppa eget innehåll, kommer göra det svårare för enskilda kanaler att nå ut med sitt material om de inte väljer att hosta upp sponspengar.
Facebooks egna material kan tänkas hamna antingen i en egen ny app, likt Messenger, eller kanske mer sannolikt i en ny flik direkt på sidan, likt "live-video"-funktionen. Exakt hur det kommer att se ut framgår inte av de uppgifter som hittills har sipprat ut i media, men det råder för mig inga tvivel om att vi går med stormsteg mot en ny era inom tv-tittande.
Netflix banade vägen
Netflix har dragit ett enormt lass med att luckra upp tv-branschens trångsynthet gällande den segmenterade tv-marknadens rättighetsdjungel. Numera kniper Netflix de globala rättigheterna för serier direkt och trycker ut dem till sina 190 medlemsländer i ett svep. Här är "Better Call Saul" och "Riverdale" perfekta exempel på serier vi i vanliga fall hade fått vänta flera månader på innan de dök upp i olika streamingtjänster utanför USA, nu når de oss endast timmar efter att de har sänts på sin hemkanal. Inom en snar framtid kan alltså Facebook komma att bli en aktör som arbetar på samma sätt.
I nuläget är det trots allt fortfarande endast spekulationer då Facebook ännu inte officiellt har bekräftat några av uppgifterna ovan. Om vi nu trots allt väljer att tro på att det finns sanning i detta, vilket ändå känns rimligt med tanke på hur tv-markanden ser ut idag. Så ska Facebook lansera sin satsning officiellt under Cannes Lions International Advertising Festival, som börjar den 17 juni, och då presentera uppåt två dussin olika tv-projekt.
Vad tror du? Finns det någon sanning i spekulationerna och om så är fallet - är detta något vi vill ha?