SPONSRAT

Skribent

Jake Bolin

18 juli 2018 | 22:00

Eftersnack: Spökhistorier och tandläkarskräck i veckans "Sharp Objects"

Om det första avsnittet av ”Sharp Objects” gick att beskriva som en fusion mellan ”Big Little Lies” och ”Bloodline” så tål episod nummer två en jämförelse med den första säsongen av ”True Detective”.
Här liksom där kretsar den polisiära utredningen kring en seriemördare med smak för det teatrala, men de gruvliga morden utgör mer ett bakgrundsackord till handlingen än huvudsakligt fokus.
 
Vi var ju i ärlighetens namn mest intresserade av den dynamiska vänskapen mellan poliskollegorna Rust och Marty när det begav sig. Även i ”Sharp Objects” är det de mellanmänskliga relationerna och huvudpersonens själsliga bekymmer som driver berättelsen framåt. Någon dödar tonårstjejer och drar ut tänderna på dem. Jovisst, men vad är det för trauma som har format Camille Preaker till den relationsskygga bruksalkoholist som hon är i dag?
 
 
En annan beröringspunkt finns i de mytologiska inslagen. I ”TD” tätnade mystiken kring ”Carcosa” och ”The King in Yellow” gradvis, i det andra avsnittet av ”Sharp Objects” får vi en flyktig introduktion till legenden om ”The Woman in White”. Det var denna mytomspunna spökgestalt som rövade bort offren, menar den lille märklige pojken som Camille stöter på under en rundknackning i Wind Gap - men grabben i fråga är opålitligt white trash. Det betonar småstadssheriffen Bill Wickery med emfas. Där finns ingenting att diskutera.
 
Är inte den åldrade veteranen lite väl snabb med att avfärda potentiella ledtrådar? Finns det någonting överhuvudtaget bakom pannbenet på denne inskränkte byråkrat, eller vet han tvärtom betydligt mer än han låtsas om? Och kommer ”Sharp Objects” att flirta med övernaturliga motiv i samma utsträckning som ”TD”? Både ”The King in Yellow” och ”The Woman in White” har som bekant litterära förlagor i skräck- och mysteriegenren.
 
 
Den inkallade citysnuten Richard Willis ägnar sig till skillnad från Bill Wickery åt handfast polisarbete. Han tycks vara av uppfattningen att den sömniga småstadslunken är lite för bekväm för sitt eget bästa. Bättre då att köpa sig ett grishuvud och själv ta reda på hur mycket kraft som krävs för att bända ut friska tänder med en tång. En hel del kraft, visar det sig.
 
Således måste mördaren vara en man, anser Willis. Camille Preaker, som inte stryker någon medhårs i onödan, är inte lika övertygad. Men så har hon heller inte alla hästar i stallet.
 
 
Åtminstone inte enligt Adora Crellin. Relationen mellan mor och dotter är på den bästa av dagar ansträngd. Visst har Adora rätt i sak när hon anklagar Camille för att vara packad på begravningen för en av de mördade tonårsflickorna. Här finns ändå djupare sår och mer svårartade infektioner att avtäcka. Det kan bli en modersuppgörelse av det mer dramatiska slaget, förutsatt att Camille inte spårar ur fullkomligt innan dess.
 
Den som lever och har tänderna kvar får se.
 
Nästa avsnitt av "Sharp Objects" släpps på HBO Nordic nästa måndag.
| 18 juli 2018 22:00 |