SPONSRAT

Skribent

Annika Andersson

29 maj 2018 | 12:00

Eftersnack: Tarik Salehs exklusiva förklaring till varför ”Westworld” fascinerar

Spänningen stiger när handlingen intensifieras i ”Westworld”! Fler pusselbitar faller på plats medan nya frågor uppstår. Andra säsongens sjätte avsnitt är regisserat av Tarik Saleh och MovieZine har lyckats få en exklusiv kommentar av honom om vad det är som fascinerar oss så oerhört med serien!
Det sjätte avsnittet av ”Westworld” är regisserat av Tarik Saleh ("Metropia", "The Nile Hilton Incident"), och inför sändningsdags fick MovieZine chansen att fråga honom bland annat hur det är att arbeta med en sådan här serie. Om vi som åskådare blir ständigt överrumplade och utmanade, hur är det då att kliva in som regissör?

- När du regisserar Westworld är det som du blir inbjuden till styrelsen av Delos. Du läser allas avsnitt och alla versioner av dessa, och trots det blir du ständigt överraskad, svarar Saleh.

Oj, här blir man så klart nyfiken på vad det är för versioner och vilka pusselbitar de skulle kunna bidra med, men det visar sig inte helt oväntat att versionen som filmats och sänds av HBO Nordic har nog med överraskningar att klura på veckan ut.

Framför allt tycks två teman utkristallisera sig, nämligen trohet/lojalitet (”fidelity”), och rätten att få välja sitt eget öde. Trohetstemat är främst knutet till Dolores, medan Maeve står för frihetstemat.

Det är intressant hur de båda protagonisterna följer helt olika vägar. Dolores dominerar och kräver underkastelse, medan Maeve förespråkar rätten att få välja själv. Men så har de helt skilda mål också.
 
Large 1eda1e4422356ffb752434736a2ceb58 dolores 20episode 206
 
Vem styr Dolores?

Dolores exakta mål är fortfarande höljt i dunkel, även om det tycks handla om revansch, ja, och återfinna sin pappa förstås. Hon överraskade oss kanske mest i detta avsnitt med att ta över Bernards digitala kontrollpanel när han svarade ”fel”, till skillnad från alla de andra samtalen vi sett sedan starten.

Vem hade kunnat gissa att det i själva verket var hon som testade honom? En liten ledtråd hade i och för sig smugit sig in när vi såg hur hon rättade hans frågeställning med ”nej, så sa han inte”, men vem är då han? Arnold? Jobbar de på att få fram en exakt kopia? Och vem styr i sådana fall Dolores? Ford? Nyckelordet här var i alla fall ”fidelity”, det vill säga trohet/lojalitet, som i att återskapa en kopia trogen originalet.

Men Teddy, som tidigare gjorde henne besviken när han illojalt lät majoren komma undan fastän han lovat att skjuta honom, är nu maxprogrammerad i aggression och okänslighet. Dolores har skapat ett monster, och frågan är om inte den gamla hederliga Teddy, som älskade henne, var mer trofast trots allt än den nya Teddy, som tycks sakna känslor alls? Verkade hon inte lite bekymrad när hon iakttog honom. Eller?
 
Maeve återfinner äntligen sin dotter

Maeve, å andra sidan, vägrade ingripa i svärdsfighten mellan Tanaka och Musashi därför att vi har alla rätten att välja vårt öde, även om det leder till döden. Samma fras återkom när Shogun-gänget inte ville följa med henne, utan stanna kvar tillsammans med Sakuras hjärta och ande. Så hur fritänkande är de egentligen?

Maeves mål var att hitta sin dotter, och äntligen, äntligen återfann hon platsen för sitt förra narrativ, i sitt första liv, som förföljt henne genom minnesglimtar av att vandra över böljande fält med sin dotter. Mötet gick väl ungefär som vi kunnat lista ut (för ovanlighetens skull), eller hur?
 
Istället blir väl frågan snarare hur Ghost Nation passar in i bilden? De frigav ju Grace/Emily, och erbjuder nu Maeve hjälp med orden ”vi är menade att gå samma väg” men hon ber dem fara åt h*****e. Varför det? Och vart tog hennes nya superkrafter vägen nu helt plötsligt, när hon verkligen behöver dem?

Som alltid med ”Westworld” ersätts varje löst pusselbit av otaliga nya frågor. Är Grace/Emily en android, ditskickad av Ford? Varför kan Will inte minnas om det var hans fru eller dotter som var rädd för elefanter. Är det han som är en android, eller testar han henne? Och Ford, underbara Anthony Hopkins, som äntligen är tillbaka...
 
Large 1eda1e4422356ffb752434736a2ceb58 will 20and 20grace
 
Ford är (kanske) tillbaka

Hur snyggt var inte den introduceringen gjord? Bernard följer efter Fords gråhund in i salongen, och ser hur den lägger sig tillrätta vid pianistens sida, bara för att i nästa ögonblick se Fords spegelbild le mot honom.

Men det hela utspelar sig i Bernards hjärna som är uppkopplad till ”The Cradle”. Vi vet inte om det är minnen eller datasimulering eller en verklighet som sker endast inom datanätverket. Vi vet ingenting!

De pianospelande händerna i vinjetten får mening när det sjätte avsnittet börjar med Dolores vid pianot och slutar med Ford. Är detta analogier för vem eller vilka som styr tonerna i ”Westworld”...?

Om Ford har laddat upp sitt medvetande i ”The Cradle” innan han dog, är det då han som ligger bakom allt, eller finns där någon eller några av androidernas artificiella intelligenser som gör upp egna planer? Pågår en virtuell kamp vid sidan av kaoset i parkerna? Nu snurrar det verkligen i huvudet av möjligheter!

Det enda man vet med klarhet är hur fascinerande serien är. Saleh ger en sista kryptisk förklaring till varför:

- Anledningen till att serien är så fantastisk är att det du ser faktiskt bokstavligen existerar.
 
 
Nästa veckas avsnitt visas på HBO Nordic måndagen den 4 juni, och vi fortsätter med vårt eftersnack som vanligt. Kommentera gärna nedan.
| 29 maj 2018 12:00 |