Hittills har alla tre avsnitt av ”Westworld” varit väldigt olika varandra. Första avsnittet skildrade en mångfacetterad värld för oss. Andra avsnittet fördjupade karaktärer. Det tredje avsnittet ställer oss inför viktiga frågor.
Detta avsnitt kanske inte kommer minnas som ett av första säsongens mest minnesvärda avsnitt; Mannen i Svart dyker endast upp i flashbacks till exempel. Men det är minst lika viktigt som de två föregående avsnitten. För det känns som att svaren till frågorna som ställs i detta avsnitt kommer vara väldigt intressanta.
Teddy – Värden utan ursprung
Teddys relation till Dolores har hittills varit en av seriens centrala beståndsdelar. I en dialog mellan de två värdarna uttrycker Dolores en önskan om att de ska resa iväg tillsammans. Teddy svarar att det inte finns något han vill hellre, men han har saker han måste göra först.
När han sedan tas in för analys av doktor Ford avslöjas det att Teddy faktiskt inte har haft ett ursprung; hans enda syfte är att hålla kvar Dolores på plats, vilket ger gästerna ursäkter att interagera med dem båda. Med tanke på vilken känsloladdad scen vi precis fått se mellan Teddy och Dolores hade det varit lätt att bli besviken. Själv finner jag mig bara skrocka. För det stämmer så bra överens med hur praktiskt lagda programmerarna är; Teddy har inte behövt ett ursprung, så han fick inget.
Med ett enkelt knapptryck laddas ett ursprung upp till Teddy. Och vips! Helt plötsligt får karaktären en till dimension. Han är nu en viktig del av Fords nya narrativ, som involverar en galen sektledare vid namn Wyatt. Den del av avsnittet som fokuserar på Wyatt blir nästan lite som en lektion i hur man skapar en myt. Teddy berättar en historia om Wyatt, som han tjänstgjorde med. Wyatt drevs till galenskap. Nu leder han en sektliknande samling män, som brutalt slaktar alla i deras väg. Vi får bekanta oss lite närmare med Wyatts sadistiska avsikter och hans skräckinjagande maskbärande män. Av mannen själv får vi bara se skymtar.
Med tanke på att myten om Wyatt är skapad av den enigmatiska doktor Ford är det svårt att veta vad man kan vänta sig av detta nya narrativ. Särskilt inte med tanke på att Ford även verkar leka med elden när han implementerar nya narrativ och programuppdateringar.
När ankaret lossnar
Alla värdar har bakgrundshistorier (”backstories”), vilka är olika mycket utvecklade. I bästa fall kan de till och med få ett ”ursprung” (”origin”), som Teddy fick i detta avsnitt.
Oberoende på hur mycket värdarnas bakgrund är utvecklade, fungerar de som ankare, som programmeraren Elsie påpekar, vilket alltså i alla fall delvis leder värdarnas handlingar och ger dem något att falla tillbaka på. Det är i alla fall så det SKA fungera. Elsie ställs dock inför situationer som får en att undra hur det egentligen ligger till.
När en av värdarna vandrar iväg utan någon som helst anledning måste Elsie och Ashley Stubbs (Luke Hemsworth, den äldsta av Hemsworth-bröderna), säkerhetschefen, ta upp jakten på värden. De finner konstiga figurer som värden täljt i trä utan någon som helst anledning. När de sedan finner honom, har han fastnat mellan två klippor. När Ashley ska undersöka värden, vaknar den till liv, slår ner Ashley och attackerar Elsie. Sedan plockar värden upp en stor sten och höjer den över huvudet. Sedan slår han in sin egen skalle. En underlig händelse från början till slut; värdens ”ankare” måste ha lossnat eller i fall varit lite rostigt.
Elsie undersöker även en film av när Walter, en värd, löpte amok och dödade sex värdar medan han lät tre andra leva. Genom att undersöka Walters historik, finner hon att de sex värdar som han dödade var värdar som mördat honom i tidigare narrativ. Man kan fråga sig om det finns ett samband där. Vidare för Walter en dialog med någon som inte är där medan han löper amok. Personen ifråga heter Arnold.
Lyckades Arnold?
Arnold, får vi veta, var doktor Fords kollega och vän. Han var en man som var med när parken grundades. Hans främsta intresse var att skapa medvetande i värdarna. Arnold var helt uppslukad av detta arbete. Vi får veta att han dött i någon sorts olycka. Ford tvivlar dock på att det var en olycka, då Arnold var mycket försiktig. Detta får oss att ställa två frågor:
1. Hur dog Arnold egentligen?
2. Lyckades Arnold skapa medvetande?
Den sistnämnda frågan är, så klart, den viktigaste. Denna fråga kan komma att bli den mest avgörande frågan i hela serien. När Ford pratar med Bernhard om Arnold, avslutar han med att påminna Bernhard om att värdarna inte är riktiga, de är inte medvetna. Vi har ju dock redan sett ett antal tecken som tyder på att detta inte stämmer.
Se nya avsnitt av "Westworld" varje måndag på HBO Nordic.
Vad tror ni? Lyckades Arnold skapa medvetande? Eller ligger något annat bakom värdarnas allt mer mänskliga beteende?