Superkrafter och multiversum (och korvfingrar, och bagels) verkar vara ett säkert kort för att dra in biljettintäkter. Och det verkar som att A24 har träffat helt rätt med sin komiska actionfest ”Everything Everywhere All At Once”. Variety skriver att filmen nådde en milstolpe under helgen - den har nu spelat in mer än 100 miljoner dollar på bio världen över.
Visst, det kanske är kaffepengar för en studio som Marvel eller DC, men för ”lilla” A24, som etablerat sig som en independent-distributör med smarta filmer och visionära regissörer, är det faktiskt deras största framgång hittills.
Filmen som gick upp på bio under våren har blivit en snackis som fortfarande lockar publik. Den ligger just nu på plats 14 på svenska biotoppen men går som allra bäst i England, Kanada, Australien och Ryssland - förutom USA såklart.
”Everything Everywhere All At Once” handlar om en helt vanlig kinesisk kvinna som blir indragen i en mystisk konflikt - hon kan ta hjälp av parallella världar för att stoppa ett hot mot universum. Michelle Yeoh spelar huvudrollen i den här helvilda actionkomedin från regissörsduon Daniel Kwan och Daniel Scheinert. Filmen kostade 25 miljoner dollar att producera, och har alltså genererat en trevlig vinst.
A24:s största filmer hittills var rysaren "Hereditary" (med 79 miljoner dollar i globala biointäkter) och Greta Gerwigs drama "Lady Bird" (78 miljoner).