Världen är sig inte lik i "Oblivion". Efter ett krig mot yttre hot har månen sprängts och Jordens klimat tagit en kraftig smäll. Där storstäderna en gång låg finns nu bara berg, is och jord. Som en kontrast till naturens gång står superstylade framtidsfarkoster och maffiga pyramider i skyn. Regissören bakom "Tron Legacy" bevisar åter att han har ett skarpt öga för det visuella.
MovieZines Erik Augustin Palm frågade Joseph Kosinski om vilka filmer han såg innan regisserandet av "Oblivion":
- Mina influenser till den här berättelsen är gamla "Twilight Zone"-avsnitt, Hitchcock, Chris Markers klassiker "Terrassen", "De 12 apornas armé", "Silent Running" och "The Omega Man". Det är filmer som får en att gå på bio. Man går inte på bio för att se berättelser som har sådant som man väntar sig. Det är de oväntade vändningarna som håller en engagerad. Och att sedan se såna filmer i en värld som man inte känner igen alls, det är det riktigt spännande.
Kan du tala om designen i filmen? Den liknar den i "Tron Legacy" väldigt mycket.
- För mig handlade det om att skapa en teknologisk värld som känns sammanhängande och sammankopplad. Allt från Jacks (Tom Cruise) kläder till bubbelskeppet, till kubmotorcykeln, till drönaren, de hänger alla samman. Jag älskar idén om att föra samman den högteknologiska utrustningen med Islands karga landskap. Min produktionsdesigner Darren Gilford kommer från "Tron Legacy" liksom min fordonsdesigner Daniel Simon. Vi lade ner ett år på designen i "Oblivion", så att allt känns som det håller ihop.
Läs hela intervjun med Joseph Kosinski i nummer 3 av MovieZine, som nu finns ute i butik.