Det finns mycket att diskutera både på gott och ont med årets Oscarsnomineringar, men det som kommer att listas här är filmer och prestationer som kändes självklara i racet mot Oscarsgalan. Det var många fler som lämnades utanför i år, men att dessa inte lyckades komma med överraskade mest.
Danielle Deadwyler, ”Till” för Bästa kvinnliga huvudroll
Deadwylers porträttering i filmen om 14-årige Emmet Till som mördades i Mississippi 1955 klassades som en Oscarsvärdig insats så fort den hade fått USA-premiär. Likt de andra utmanarna så började prisresan med en massa nomineringar från andra ceremonier som bland annat Screen Actors Guild & Critics Choice Awards och för bara knappt en vecka sen landade hon dessutom en BAFTA-nominering.
Kategorin har en väldigt hård konkurrens men det är riktigt synd att Deadwyler inte blev inkluderad efter att ha kommit så nära med hennes gripande prestation.
”Decision to Leave” (Sydkorea) för Bästa utländska film
Det enastående dramat från Park Chan-wook var inte en film många förväntade sig skulle vinna, men en nominering var väl självklart? Medan Ruben Östlunds ”Triangle of Sadness” tog hem toppriset på Cannesfestivalen tidigare i år så var det ”Decision to Leave” som tog regipriset. Både Golden Globe och BAFTA-juryn nominerade filmen för Bästa utländska film, men på Oscarsgalan blev det ingenting alls.
Paul Dano, ”The Fabelmans” för Bästa manliga biroll
Hela 16 skådespelare (av totalt 20) fick sina första Oscarsnomineringar i år, men för Paul Dano blev det återigen ingenting. I stället blev det hans medspelare Judd Hirsch som tog en nominering tack vare en av årets mest kritikerrosade scener - men det är dock bara en scen jämfört med Dano som bär stora delar av filmens djupare nyanser.
Hur blev det så här? Likt hur ”The Fabelmans” missade Bästa foto så är det möjligt att Dano missade på grund av att det är en väldigt tillbakadragen och subtil prestation jämfört med konkurrenterna.
”Nope” för Bästa foto & visuella effekter
Jag skulle inte påstå att Jordan Peeles tredje film försökte övertyga många Oscarsväljare, men det fanns ett hopp efter att ”Nope” inkluderades på flera av kortlistorna som juryn får välja mellan.
Skräckfilmer om ett UFO är sällan något som galan brukar uppmärksamma, men svensk-holländske fotografen Hoyte van Hoytemas nya lösningar för att filma nattscener resulterade i spektakulära bilder och filmen visade upp bland de mest kreativa effekterna i år.
Att lämna ”Nope” utan en enda nominering är inte lika förvånande som de andra utmanarna på listan men det känns som en lika stor miss.
”The Woman King” för Bästa kvinnliga huvudroll & Bästa kostym
Det kanske inte var en självklarhet, men något överraskande var det i alla fall att ”The Woman King” blev helt utan Oscarsnomineringar efter att det såg ut som att även Bästa film kunde vara en möjlighet för bara någon vecka sedan. Kostym är en sak, men att Viola Davis missar kvinnliga huvudroll trots nomineringar hos BAFTA-galan, Critics Choice Awards, Golden Globes och Screen Actors Guild var inte väntat.
”Guillermo del Toro’s Pinocchio” för Bästa musik & Bästa sång
Kompositören Alexandre Desplat är verkligen inte en främling hos Oscarsgalan och kanske har det lite för lätt att bli nominerad ibland, men ”Guillermo del Toro’s Pinocchio” är verkligen en miss. ”Ciao Papa” är inte precis en mästerligt komponerad sång, men det är förvånande att den missade med tanke på många av de tråkiga originalsångerna som faktiskt fick en nominering.
Filmen plockade upp nomineringar för musik och originalsång hos både Critics Choice Awards och Golden Globes och musiken fick även en BAFTA-nominering. Tills nu så verkade det som att ”Guillermo del Toro’s Pinocchio” var en mycket större utmanare i dessa kategorier.
”Avatar: The Way of Water”, ”The Fabelmans” & ”Top Gun: Maverick” för Bästa foto
Det räcker inte bara att välja ut ett exempel här. Dessa tre filmer var stora utmanare att vinna för sitt foto men det slutade med att ingen ens blev nominerad. Vad hände egentligen?
Har väljarna börjat ifrågasätta om ”Avatar”-serien verkligen har så bra foto eller om allt kan ursäktas som bra effekter? Första filmen vann ju trots allt och om det är något som kan sägas om uppföljaren så är det att den är visuellt mer intressant i sitt berättande.
”The Fabelmans” kändes som en självklarhet med Janusz Kaminskis pålitliga öga för ljussättning och Spielbergs hisnande förmåga att berätta en story i bilder. Spielberg fick sin reginominering, men Kaminski blev utan. Jag tror problemet blev att det inte är lika självklart att ett familjedrama som ”The Fabelmans” skulle ha ett enastående bildspråk jämfört med, till exempel, den extravaganta musikalen ”West Side Story” som gav Kaminski en nominering förra året.
Angående ”Top Gun: Maverick” så är det ett stort frågetecken. Claudio Miranda har tagit hem flest storpriser för hans foto i år och ansågs vara den största utmanaren att ta hem Oscarstatyetten, men i stället blev det inte ens en nominering. Att varken ”The Batman” eller ”Babylon” var med heller betyder att Bästa foto står helt utan en klar vinnare så det kan vara den mest spännande kategorin att hålla ett öga på.
Vilka filmer och prestationer hade du velat se bland de nominerade i år? Tyck till nedan!