toronto 2022

Skribent

Alexander Kardelo

14 september 2022 | 18:00

Toronto 2022: Hoyte van Hoytema och Jordan Peele om arbetet bakom "Nope"

Regissören Jordan Peele tog med sig filmfotografen Hoyte van Hoytema till en specialvisning av skräckfilmen "Nope" på Toronto Film Festival.
UFO-spektaklet "Nope" gick upp på amerikanska biodukar i juli, och nådde Sverige i mitten av augusti. Sedan dess har Jordan Peele-fans försökt lösa filmens mysterier samtidigt som de beundrat det visuella hantverket bakom den.
 
Tidigare i veckan dök regissören Jordan Peele upp på Toronto Film Festival, där MovieZine just nu är på plats, för att avslöja några av hemligheterna bakom "Nope". Med sig hade han den svensk-holländske filmfotografen Hoyte van Hoytema, och vi fick bland annat lära oss om hur man filmar nattscener i totalt mörker och hur de uppnådde målet om att bjuda publiken på ett riktigt storslaget spektakel.
 
Här är en sammanfattning av duons frågestund inför specialvisningen av "Nope" i IMAX.
 
Jordan, berätta om vägen från "Get Out" till "Us" och "Nope". Hur ser du på din utveckling som filmskapare?
 
Jordan Peele: Tanken bakom "Get Out" var att hitta en idé jag kunde genomföra - för det var billigt - och som kunde lämna ett stort avtryck. Jag tänkte inte nödvändigtvis på att det skulle bli en framgång. Jag var bara nöjd om de skulle låta mig göra ännu en film. Det har varit mitt mål med varje film.
 
- Jag tänker ofta på vad min publik förväntar sig ska komma, och sen vill jag ge dem något annorlunda. Men jag tänker också på att lämna dem med mersmak, att de vill se något helt nytt och originellt från mig även nästa gång. Det är modellen som jag har följt.
 
 
"Nope" är kanske inte vad folk har förväntat sig. Du jobbar mer med sci-fi den här gången?
 
Jordan Peele: Jag har tidigare förlitat mig på plot-twists och överraskningar, allt utom det storslagna hantverket, vilket har skrämt mig. Den här gången var utgångspunkten att "okej, de vet inte om att jag kan bjuda på ett spektakel. Det blir mitt mål." Det var ledordet när vi skapade filmen och berättelsen. Tanken på ett spektakel ledde mig också till frågan om varför mänskligheten är så beroende av spektakel. Det fick mig att skriva om teman som exploatering, som är så centralt för filmen.
 
För att ro i hamn sitt storslagna spektakel gjort för den stora bioduken vände sig Peele till filmfotografen Hoyte van Hoytema.
 
Jordan Peele: Det var tydligt för mig att han var den enda rätta personen för "Nope". Jag sa till honom: "Vi ska göra något som aldrig gjorts förut". Jag ville ha ett filmäventyr som kändes som när Steven Spielberg gjorde "Hajen".
 
 

"Det här har jag aldrig berättat förrän nu..."

 
För biopubliken i Toronto passade Jordan Peele och Hoyte van Hoytema på att avslöja några av de filmtricks som ligger bakom filmens både stämningsfulla och hotfulla nattscener.
 
Jordan Peele: Det finns ett par saker som få känner till. Dels att molnen är CG, de är datoranimerade. Och en annan fascinerande sak, som jag inte har velat berätta förrän nu, är att nattscenerna för det mesta spelades in på dagen. Det var ett tekniskt och strategiskt val.
 
Hoyte van Hoytema: Det började när vi utforskade vår inspelningsplats, en liten dal i Aqua Dulce. Vi körde runt där på natten och gick ut på fältet, och kunde inte se ett dugg. Men efter någon minut började vi se oss omkring, och när våra ögon hade vant sig så visade sig hela landskapet upp för oss.
 
- Plötsligt kunde vi se stjärnor, moln och detaljer på bergen. Vi såg på varann och förstod att det inte fanns en chans att fånga den känslan på film - vidden av det hela. Det storslagna i den imponerande skyn, som ju skulle bli en stor del av vår berättelse. Hur skulle vi lösa det?
 
- Det var knepigt. Vi behövde hitta på en hel del nya tekniska lösningar. Och många regissörer hade snabbt tappat tålamodet, men inte du. För liksom jag hade du en stor hunger efter att hitta det rätta sättet för att fånga de här bilderna, säger Hoyte till Jordan.
 
 

Nattscenerna är en kombination av två kameror

 
Lösningen blev ett klassiskt Hollywoodtrick, att spela in nattscenerna på dagen och bearbeta dem efteråt. En illusion som används sparsamt på film eftersom den sällan håller. Men Hoyte gjorde några förbättringar:
 
Hoyte van Hoytema: Jag vill inte tråka ut er med de tekniska detaljerna. Men vi kombinerade två kameror. Den ena fångade infrarött ljus, och den andra filmade på 70mm-film. Vi la sedan ihop de två bilderna för att komma nära den rätta balansen mellan ljus och mörker, så som ögonen uppfattar det om natten. Det är det korta svaret.
 
Jordan Peele: Många av nattscenerna är också en kombination av nattfoto och dagsfoto. Framgrunden kan filmas vid en annan tidpunkt än bakgrunden, och vice versa. Det beror på att man inte kan ljussätta så stora ytor om natten, det vore för dyrt. Det här är något jag verkligen är stolt över, men jag har inte pratat om det så mycket förrän nu. Jag tror det kan bli banbrytande för filmbranschen framöver.
 
 

"IMAX är det finaste och mest detaljrika filmformatet"

 
En av de saker som gjorde Peele och van Hoytema riktigt fnittriga inför inspelningen var möjligheten att jobba med IMAX-kameror för att fånga en episk upplevelse.
 
Hoyte van Hoytema: Än idag är det det absolut finaste formatet, som kan fånga de klaraste detaljerna av alla kameror i världen. Jag är ett stort fan av analog film. Men jag har ännu inte hittat ett format som överträffar hur IMAX kan fånga detaljer, och fånga liv.
 
Jordan Peele: Jag ville göra ett spektakel. Vi pratade om en uppslukande upplevelse. Publiken skulle känna som att de själva befann sig under ett UFO. Det var biokänslan vi eftersökte. Så 30-35% av filmen spelades in i IMAX.
 
Hoyte van Hoytema: Det är väldigt vackert, men det finns tyvärr väldigt få biodukar som kan visa filmen så som den är tänkt att ses.
 
 
Folk spenderar mycket tid på att försöka avkoda dina filmer. Hur vill du att folk ska se "Nope"?
 
Jordan Peele: Jag vet inte. Jag vill göra en film som funkar för vem som helst. Jag gör filmer med ett antagande om att man har sett mina två tidigare. Så jag antar att man har en aning om vad man ska få se. Det använder jag i min kreativa process. Men jag vill att publiken ska komma in med en kärlek till film. Man ska vilja ge sig iväg på en åktur som man inte vet var den ska leda.
 
Hoyte van Hoytema: Precis să känns det ibland att jobba med dig. Jordan är någon som har en sann kärlek till filmen och vill göra något speciellt av den.
 
Jordan Peele: En anledning till att vårt samarbete funkar så bra är att vi kan lägga åt sidan allt vi lärt oss och tror oss veta. När vi inte längre vet vad vi gör, det är då de riktigt fina idéerna eller ögonblicken kommer fram.
 
 
"Nope" går just nu på svenska biografer.
| 14 september 2022 18:00 |