Om cirka en månad släpps det efterlängtade remaken "Final Fantasy VII Remake" till Playstation 4. Originalet släpptes för hela 23 år sedan till Playstation och blev snabbt utsett till ett av tidernas bästa spel någonsin av både spelare och kritiker. Nu finns ett gratis demo ute på Playstation Store som låter dig spela första timmen ur "Final Fantasy VII Remake".
Innan jag delar med mig av mina intryck så vill jag bara säga att jag ÄLSKAR "Final Fantasy"-serien, allt från storyn till stridssystemen till musiken. Musiken är så pass viktig för mig att jag och min fru till och med gifte oss till tonerna av "Eyes On Me" från "Final Fantasy VIII". Så nördig är jag. Jag anser att många av spelen i serien är mästerverk, då tänker jag främst på delarna sex, åtta, nio och givetvis sju. Trots att jag inte tycker att serien är lika bra sedan del tio så har jag alltid hållit denna spelserie som min favorit. Nog om det. Nu över till mina intryck från demot.
Jag har spelat igenom demot två gånger och kan härmed säga att jag är mäkta imponerad över vad Square Enix har åstadkommit med "Final Fantasy VII Remake". Precis som i originalet inleds spelet med att vi får spela som Cloud Strife, en tystlåten supersoldat, som tillsammans med en rebellorganisation försöker förstöra en reaktor tillhörande det onda företaget Shinra som suger livsmusten ur planeten.
Det första som slår mig är att grafiken och musiken är strålande. Den vackra introsekvensen är trogen originalet och ser fantastisk ut. Musikarrangemangen är underbara och jag får såna rysningar av att höra det klassiska soundtracket i full orkestrering. Efter introt sker en snygg, sömlös övergång till den första spelsekvensen och jag får kontrollera Cloud. Direkt kastas jag in i en strid med två fulingar.
Originalets strider skedde under turordningsbaserade förhållanden, men i remaken sker striderna i realtid. Likt andra actionspel kan du attackera, undvika attacker, blockera och utföra specialattacker via olika knappkombinationer. "Final Fantasy VII Remake" känns dock inte som ett "hack'n'slash-spel", utan lyckas byta av knapphamrandet med lite strategi. För varje attack du får in på en fiende så fylls en mätare upp. När mätaren är full kan du trycka på X-knappen och stanna tiden en kort stund. Du kan då i en meny välja bland olika kommandon, exempelvis att genomföra en specialattack eller kasta magi. Du väljer sedan vilken fiende du vill skada med hjälp av en markör, likt originalspelet. Detta gör att det blandas in strategiska element och bryter av mot de annars väldigt intensiva striderna. Jag älskar verkligen stridssystemet!
Självklart är "Final Fantasy VII Remake" ett rollspel i första hand och efter varje avklarad strid tjänar du erfarenhetspoäng som i slutändan gör att du går upp i level. Tyvärr går det inte att fördjupa sig alltför mycket i rollspelssystemet eftersom demot bara är runt en timme långt, men hittills känns det riktigt bra.
Storymässigt tänker jag inte spoila något, men det märks att "Final Fantasy VII Remake" har behållit det viktiga från originalets berättelse och utökat den på ett bra sätt. Storyinslagen känns bekanta men ändå nya, fräscha och smått oväntade på sina håll.
Allt som allt så tycker jag att "Final Fantasy VII Remake"-demot spränger sönder alla mina förväntningar och erbjuder en helt ny typ av spelupplevelse. Det är inte bara troget originalet, det gör också något eget, framförallt när det kommer till stridssystemet. Det var länge sedan jag spelade ett spel som verkligen fick mig att känna en nytändning när det kommer till spel. Om "Final Fantasy VII Remake" lyckas hålla samma jämna nivå genom hela spelet som jag upplevt i demot, så kommer jag utan tvekan kunna kalla detta för något av det bästa jag någonsin har spelat. Kan inte 10 april komma snabbare?
"Final Fantasy VII Remake" släpps den 10 april till Playstation 4. Demot finns ute nu att ladda ner via Playstation Store.
Har du spelat demot? Vad tyckte du om det?