Känns det som att trailers visar för mycket? Det är tyvärr inget nytt fenomen. I en kamp om biopubliken känner sig producenterna och PR-avdelningen ofta tvingade att visa upp de fetaste actionscenerna eller de snaskigaste twistarna redan från början - och det lär vi inte slippa på ett tag.
Senast är det trailern till rysaren "The Invisible Man" som har fått kritik för att visa upp stora delar av filmen. Det räcker inte att vi får se Elisabeth Moss plågas av en osynlig man, vi får också flera scener som är hämtade ur filmens sista akt. Kolla in - på egen risk:
Senast är det trailern till rysaren "The Invisible Man" som har fått kritik för att visa upp stora delar av filmen. Det räcker inte att vi får se Elisabeth Moss plågas av en osynlig man, vi får också flera scener som är hämtade ur filmens sista akt. Kolla in - på egen risk:
Producenten Jason Blum, grundare till framgångsrika skräckbolaget Blumhouse, tycker dock att vi ska hålla käft (min egna tolkning) och skyller på konkurrensen. Blum skriver på Twitter:
"Jag önskar vi inte behövde göra så. Men idag finns nästan inget annat sätt att slita folk från Netflix och alla de andra fantastiska val som finns hemma. Så jag ber verkligen om ursäkt, och i framtiden kanske ni ska se våra trailers efter ni har sett filmen!"
"Jag önskar vi inte behövde göra så. Men idag finns nästan inget annat sätt att slita folk från Netflix och alla de andra fantastiska val som finns hemma. Så jag ber verkligen om ursäkt, och i framtiden kanske ni ska se våra trailers efter ni har sett filmen!"
I wish we didn’t have to do that but there is almost not other way to tear people away from Netflix and all the great choices they have at home. So you have my sincerest apologies and maybe in future your idea to watch our trailers after you’ve seen our movies is a good one!
— Jason Blum (@jason_blum) March 1, 2020
Jag gillar Blum och hans bidrag till skräckvärlden, men tyvärr låter han helt ointresserad av att behålla någon mystik kring sina filmer. Följande citat är om möjligt ännu värre:
"Det finns en viktig scen som INTE kom med i trailern, och det är tack vare Leigh Whannell (regissören). Jag och studion ville få med den, men vi höll den ute för Leighs skull. Så ni trailer-hatare kan tacka honom, för trailern kunde ha visat ännu mer."
Säga vad man vill om det, filmens trailers visade sig vara effektiva och "The Invisible Man" fick en riktigt stark premiärhelg. Lågbudgetfilmen kostade 7 miljoner dollar att spela in, och har redan dragit in 48 miljoner - ännu en biosuccé för Blumhouse alltså.
"Det finns en viktig scen som INTE kom med i trailern, och det är tack vare Leigh Whannell (regissören). Jag och studion ville få med den, men vi höll den ute för Leighs skull. Så ni trailer-hatare kan tacka honom, för trailern kunde ha visat ännu mer."
Säga vad man vill om det, filmens trailers visade sig vara effektiva och "The Invisible Man" fick en riktigt stark premiärhelg. Lågbudgetfilmen kostade 7 miljoner dollar att spela in, och har redan dragit in 48 miljoner - ännu en biosuccé för Blumhouse alltså.