Förväntningarna är höga när Christopher Nolans "Tenet" landar på bio nästa vecka (med smygpremiär på utvalda biografer redan imorgon). Den påkostade science fiction-filmen har just visats för kritiker och press. Lever den upp till hajpen?
MovieZines recensent Oskar Smulski skriver att "Tenet" bjuder på snygg action, men att den dessvärre är något av en besvikelse:
"Nolans efterlängtade mastodontrulle bjuder på en massa maffig action och är riktigt snygg och påkostad. Besvikelsen tar vid när man inser att handlingen är svår att följa och att filmens överanvändning av sin gimmick stryper intrigen."
Sajten NME.com bjussar på toppbetyg och kallar filmen "ett invecklat pussel" med paralleller till "Inception".
"Ibland är den tyngd av klumpig dialog, med tanke på hur mycket som behöver förklaras, men "Tenet" är grymt spännande att titta på. En utmanande, ambitiös och genuint originell film med fängslande prestationer."
Brittiska Empire delar ut 4 stjärnor:
"Nolan har gjort sin egna Bond-film. Han lånar allt han gillar, slänger allt han ogillar och gör det Nolanskt. Det är storslaget, förbluffande och bonkers."
New York Times hyllar Ludwig Göranssons musik och Hoyte van Hoytemas foto som förhöjer känslan av en riktig fet film, gjord för stora - om än halvtomma - biosalonger. De skriver att:
"...filmen kittlar alla sinnen men den berör inte hjärtat - kritik som kan riktas mot Nolans alla originalfilmer (...) Det är inte det enda som håller "Tenet" tillbaka. Nolan föreställer sig omöjlig teknologi men utforskar aldrig dess djupare konsekvens (...) Men jösses, vilka grymma explosioner."
Little White Lies skriver att "Tenet" är en värdig kompanjon till "Inception", på gott och ont.
"Om Nolan har ut-Nolaniserat sig själv så är det i de rakbladsvassa actionscenerna. Han fortsätter att pusha hantverket framåt och skapa ett spektakel som skakar om biostolen (...) Men det hjälper inte att det är en snackig film, mycket prat under dessa 150 minuter."
"Ibland är den tyngd av klumpig dialog, med tanke på hur mycket som behöver förklaras, men "Tenet" är grymt spännande att titta på. En utmanande, ambitiös och genuint originell film med fängslande prestationer."
Brittiska Empire delar ut 4 stjärnor:
"Nolan har gjort sin egna Bond-film. Han lånar allt han gillar, slänger allt han ogillar och gör det Nolanskt. Det är storslaget, förbluffande och bonkers."
New York Times hyllar Ludwig Göranssons musik och Hoyte van Hoytemas foto som förhöjer känslan av en riktig fet film, gjord för stora - om än halvtomma - biosalonger. De skriver att:
"...filmen kittlar alla sinnen men den berör inte hjärtat - kritik som kan riktas mot Nolans alla originalfilmer (...) Det är inte det enda som håller "Tenet" tillbaka. Nolan föreställer sig omöjlig teknologi men utforskar aldrig dess djupare konsekvens (...) Men jösses, vilka grymma explosioner."
Little White Lies skriver att "Tenet" är en värdig kompanjon till "Inception", på gott och ont.
"Om Nolan har ut-Nolaniserat sig själv så är det i de rakbladsvassa actionscenerna. Han fortsätter att pusha hantverket framåt och skapa ett spektakel som skakar om biostolen (...) Men det hjälper inte att det är en snackig film, mycket prat under dessa 150 minuter."
Hos Aftonbladet blev det 3 plus till en "spektakulär nystart på biohösten". Jens Peterson skriver:
"Dags att lägga pussel igen. Muskler möter matematik. ”Tenet” är ett bullrande äventyr (...) En sevärd bioupplevelse, som pendlar mellan banala klyschor och ögonbrynshöjande nymodigheter."
Samma ljumma betyg ger SvD:
"Till en början är sci-fi-spionaget så komplicerat att dialogen låter som ett kryptiskt kodspråk (...) Man gör helt enkelt bäst i att bara acceptera uppdraget med uppgiven gest och ett leende på läpparna."
The Guardian snålar med 2 stjärnor, och påstår att "Tenet" är långt ifrån Christopher Nolans bästa film.
"Här finns inte mycket som kittlar fantasin på samma vis som "Inception" eller "Interstellar". Man går ut ur biografen lite mindre taggad än när man gick in. Det är något störande med en film som insisterar på att prata om sin pseudo-vetenskap i detalj samtidigt som den medger att du antagligen inte har hängt med alls."
Sajten Indiewire sågar "Tenet" med C- i betyg, främst för att det saknas humor i filmen:
"Vad finns det här att gräva i förutom en hel del rökringar? Nolan har blivit tråkig."
"Dags att lägga pussel igen. Muskler möter matematik. ”Tenet” är ett bullrande äventyr (...) En sevärd bioupplevelse, som pendlar mellan banala klyschor och ögonbrynshöjande nymodigheter."
Samma ljumma betyg ger SvD:
"Till en början är sci-fi-spionaget så komplicerat att dialogen låter som ett kryptiskt kodspråk (...) Man gör helt enkelt bäst i att bara acceptera uppdraget med uppgiven gest och ett leende på läpparna."
The Guardian snålar med 2 stjärnor, och påstår att "Tenet" är långt ifrån Christopher Nolans bästa film.
"Här finns inte mycket som kittlar fantasin på samma vis som "Inception" eller "Interstellar". Man går ut ur biografen lite mindre taggad än när man gick in. Det är något störande med en film som insisterar på att prata om sin pseudo-vetenskap i detalj samtidigt som den medger att du antagligen inte har hängt med alls."
Sajten Indiewire sågar "Tenet" med C- i betyg, främst för att det saknas humor i filmen:
"Vad finns det här att gräva i förutom en hel del rökringar? Nolan har blivit tråkig."
Kolla in den senaste trailern till "Tenet" här:
Kommer du se "Tenet" på bio? Kommentera nedan.