Film

Skribent

Alexander Kardelo

14 februari 2017 | 07:45

Fox använde fejknyheter för att marknadsföra film

Filmbolaget skapade falska nyheter kring Trump och Lady Gaga - för att marknadsföra rysaren ”A Cure For Wellness”.
20th Century Fox har tagit till ett dagsaktuellt (och inte helt ärligt) knep för att få igång snacket kring bioaktuella ”A Cure For Wellness”.

Variety skriver att studion har skapat falska nyhetssajter, med förtroendeingivande namn som NY Morning Post och Salt Lake City Guardian. Där har man i sin tur fabricerat nyheter om att ”Lady Gaga planerar att hedra muslimer i sin Super Bowl-show” eller att ”Trump Depression Disorder har klassats som en ny sjukdom”. 



Andra nyheter hade en mer direkt koppling till filmen, som att ”Trump och Putin möts i hemlighet på spa i Schweiz”. Många hade dock lätt att missa referenserna, och en del av nyheterna fick ett eget liv i sociala medier - vilket fejknyheter ju ofta gör.



Sedan Buzzfeed avslöjade den ovanliga kampanjen har den fått mycket kritik. Sajterna gjordes snabbt om för att tydligare marknadsföra filmen. 

Psykologiska thrillern ”A Cure For Wellness” följer en ambitiös ung affärsman (Dane DeHaan) hela vägen till Alperna, där hans chef är fast i ett mystiskt hälsocenter. Gore Verbinski (”The Ring”) står för regi. Se trailern:


Filmen får svensk biopremiär på fredag.
| 14 februari 2017 07:45 |