Film

Skribent

MovieZine

17 februari 2017 | 10:30

Fox ber om ursäkt för fejkade nyheter i marknadsföring

Kampanjen för "A Cure for Wellness" har kallats "monumentalt korkad".
Vi rapporterade för några dagar sedan om hur Fox skapat ett flertal hemsidor, med namn som Salt Lake City Guardian och Indianapolis Gazette, för att via dem marknadsföra sin nya thriller "A Cure for Wellness".

Hemsidorna var fulla av fejkade nyhetsartiklar, om bland annat Trump och Putin, med små referenser till filmen inbakade mellan raderna. En del av artiklarna fick sedan eget liv via sociala medier.

Kritiken har varit stor mot Fox de senaste dagarna, och idag har det pressade produktionsbolaget gått ut med en ursäkt:

- I vår kamp för att skapa uppmärksamhet kring våra filmer så gör vi alltid vårt bästa för att pressa gränserna för traditionell marknadsföring för att hitta nya kreativa sätt nå ut till konsumenter. I det här fallet gjorde vi fel.

- Den digitala kampanjen var opassande på alla nivåer, speciellt med tanke på den ärlighet vi varje dag arbetar på att utveckla med våra konsumenter. Vi har utvärderat vår interna godkännandeprocess och gjort ändringar för att säkerställa att alla våra framtida kampanjer granskas noggrant för att undvika sådana här misstag i framtiden. Vi ber om ursäkt.


Så här såg en av de fejkade hemsidorna ut:


| 17 februari 2017 10:30 |