Film

Skribent

Katarina Emgård

7 december 2019 | 16:00

Därför är "Frost" 2010-talets bästa film

Katarina Emgård tycker att Disneys animerade succé var tiotalets viktigaste film. Här är 3 anledningar.
Jag önskar att 2010-talets viktigaste film var ”Whiplash” för sin hjärtskärande skildring av det omöjliga strävandet efter perfektion, ”Mad Max: Fury Road” för sin insats för den kvinnliga actionhjälten, ”Turist” eller ”Toni Erdmann” för sin råa humor eller ”Get Out” för sin finrums-skräck, men så inser jag motvilligt att det nog är ”Frost”.
 
Född som jag är på det jetsetglittrande och hubba bubba-doftande 80-talet matades jag från tidig ålder med Disneyfilmer som ”Aladdin”, ”Skönheten och Odjuret”, ”Lilla sjöjungfrun” och ”Pocahontas”. Samtliga med högst tveksamma kärleksskildringar som jag är benägen att beskyllda min pariserhjuls-romantiska ådra på. Men diskussionen kring Disneys tvivelaktiga, kvinnliga förebilder förändrades plötsligt då ”Frost” hade premiär.
 
Nedan följer tre anledningar till varför det är 2010-talets viktigaste film.
 
 

1. "Frost" hälsar Disney välkommen till modern tid

 
Historien om systrarna Anna och Elsa tog världen med storm. Det syntes inte minst publikmässigt då det är den mest framgångsrika animerade filmen någonsin. Den gjorde också att Disney vann sin första Oscar för Bästa animerade film. 2014 och 2015 låg därför naturligt namnet ”Elsa” på första plats över populära flicknamn i Sverige. 
 
Här må vi redan tack vare Astrid Lindgren vara smått bortskämda med starka småtjejer, men för giganten Disney var detta nytt och tack vare ”Frost” introducerades en helt ny generation för prinsessor som förstod vikten av syskonkärlek och att bestämma över sina egna liv.
 
 

2. Minskar risken att bli en hopplös romantiker

 
För alla som är bevandrade i Miyazakis fantasifulla skapelser tycks ”Frost” långt ifrån perfekt, men med en snart 4-årig dotter hemma inser jag också att det bara är en tidsfråga innan jag hör henne sjunga på ”Slå dig fri!” och döpa snögubben till Olaf (eller slaskgubben, vi bor trots allt i Skåne).
 
Jag matar henne redan med ”Min granne Totoro” och ”Kikis expressbud”, men inser också att hon kommer vara relativt ensam om att ha sett dem, åtminstone där vi bor. När vännernas åsikter blir viktigare än mina kommer därför de som Disney producerar troligtvis ha större inflytande på hennes liv. Jag är då tacksam över att hon växer upp i efterdyningarna av ”Frost” och inte med idén om att alla män (oavsett hur monstruösa de är) kan förändras bara de får tillräckligt mycket kärlek. Förhoppningsvis slipper hon på så vis bli alltför åksjuk av alla pariserhjuls-turer.
 
 

3. Catchy låttext

 
Motvilligt ska också erkännas att jag kommit på mig själv med att sjunga ”Let it go” ett antal sena lördagkvällar på Sing Star, och refererat till låttiteln i en av mina skräcknoveller. Låttexten är också mer av slaget "omfamna-dina-inre-krafter" i en wannabe-wicca-anda snarare än de mer mansplaininga "jag-kan-lära-dig-se".
 
Få tecknade filmer tror jag har påverkat lika många pojkar till att gravitera mer mot stereotypiskt sett flickleksaker och flickor att kasta snöbollar. ”Frost” gjorde för Disney vad ”Mad Max: Fury Road" gjorde för actiongenren: bevisade att kampen för jämnställdhet åtminstone gjort lite skillnad. 
 
Vilken är 2010-talets bästa film enligt dig?
| 7 december 2019 16:00 |