Regissören Rupert Sanders har fått det tuffa uppdraget att omvandla "Ghost in the Shell", en älskad anime-klassiker, till actionfylld spelfilm med Scarlett Johansson. Sanders filmdebuterade år 2012 med "Snow White and the Huntsman", också det ett spektakulärt snyggt äventyr med en tuff kvinnlig huvudroll.
I en exklusiv intervju med MovieZines Gunnar Rehlin berättar Rupert Sanders om varför Scarlett Johansson var det enda valet för huvudrollen, och hur hans film skiljer sig från 1995 års anime.
- Jag tror animen bygger på en mycket filosofisk story, och under den ligger handlingen. För att få en större publik till denna film var vi tvungna att vända det och ha en handlingsdriven film och under det ha den filosofiska delen. Viktiga saker att täcka var reflektioner av transhumanism och teknologiska framsteg, hur vi behåller vår andlighet i en teknologisk värld.
- Vi var mycket lojala mot animen. Det var viktigt för mig att det kändes som att det var en filmatisering av "Ghost in the Shell". Vi arbetade hårt för att hitta kärnan i "Ghost in the Shell" och föra den vidare till bioduken, det var verkligen vårt mål.
Animen är snart 20 år gammal men kultförklarad. Hur såg du till att fans och anhängare av animen inte skulle bli besvikna?
- Jag tror att man aldrig riktigt kan garantera det. Jag är ett fan i första hand, och min fan-termometer hjälpte till att leda mig. Det fanns saker som jag kände som fan måste vara i filmen, som det exploderande geishahuvudet, kulspruteväskorna, när Major faller nedför taket, slagsmålet i vattnet. Dessa saker måste vara i en "Ghost in the Shell"-film. Det är annars som att du gör en Bond-film och inte har med en martini.
Animen var barnförbjuden i Amerika, men den nya filmen har en PG-13-stämpling. Är den mindre våldsam eller är det så att tiderna har förändrats bara?
- Det här är ganska intressant. Animen var barnförbjuden men mycket av våldet och sexualiteten som fanns var animerat, så man får lite distans. Vår film är uppenbarligen mer verklig då den är filmad. Men eftersom det är mycket av robotar och androider som bli skjutna och exploderar så kan man komma undan med lite mer. Det finns inget stötande i filmen, det finns en slags skönhet även i våldet.
Var Scarlett det självklara valet för dig?
- Enligt mig är hon den bästa skådespelerskan för sin generation. Hon är också en slags "drottning av cyberpunk”, tack vare hennes tidigare filmer som "Under the Skin", "Her" och "Lost in Translation". Hon är lika mycket kult som "Ghost in the Shell" var. Hon är otroligt djuprotad och kraftfull som skådespelerska. Hon tränade riktigt hårt, och är otroligt taktisk som person. Hon valde att träna med militära agenter för att verkligen få ordentlig vapenträning och kan nu avfyra ett helt klipp av en kulspruta utan att blinka. Hon pressade sig själv och sin träning otroligt för denna roll.
Om en uppföljare skulle komma på tal, skulle du och Scarlett vara med på att göra den?
- Jag hoppas att om det blir en uppföljare så får vi vara med. Vi jobbade verkligen hårt tillsammans för att skapa den här filmen. Jag tycker den är väldigt originell och annorlunda, det finns inte många filmer som denna där ute. En actionfilm med en stark kvinnlig hvuudroll, men den har också djupa känslor och filosofi, och det är inte vanligt. Jag hoppas att människor lämnar biografen med frågor, bilder och idéer som stannar kvar i deras huvuden. Jag hoppas den här filmen stannar hos människor långt efter att de har sett den.
Se hela intervjun nedan:
"Ghost in the Shell" har biopremiär idag.