Spelutgivaren Take-Two har redan givit grönt ljus för filmatiseringar av sina spel “Borderlands” och “Bioshock”. Företaget sitter däremot på många flera kända spelvarumärken, som “Grand Theft Auto” och “Red Dead Redemption”. Men om det blir filmer av dessa återstår att se.
Under företagets senaste resultatrapport sa Take-Two:s vd, Strauss Zelnick, att de kommer att vara “väldigt, väldigt selektiva, och väldigt försiktiga” gällande filmatiseringar av deras olika spel, rapporterar VGC.
Enligt Strauss Zelnick pågår diskussioner gällande flera filmatiseringar av Take-Two-spel men samtidigt är de väldigt medvetna om den skada för varumärkena som skulle kunna uppstå ifall det inte blir lyckat. Zelnick själv har en bakgrund inom filmvärlden. Under fyra år var han vice verkställande direktör för 20th Century Fox och en period var han även direktör för Columbia Pictures.
– Det är svåra verksamheter… jag har haft framgång när jag varit involverad i dem, de är superutmanande, de är inte vad vi gör. Vi föredrar istället den profil för risk och avkastning som finns i vår verksamhet.
Han fortsätter med att jämföra chansen för att få till en "hit" inom filmvärlden med chansen för Take-Two att få till en "hit" inom spelvärlden.
– Våra möjligheter att få till en “hit” på spelkonsoler är 80 till 90 procent. Möjligheterna att få till en “hit” för en välfungerande filmstudio är omkring 30 procent, vilket innebär att det finns 70 procents chans att en film som vi licensierar inte går bra.
Han fortsätter.
– Så om det lyckas är fördelen inte obetydlig, den är inte noll, men den är inte riktigt väsentlig för det vi gör här. Och om det misslyckas löper vi risken för att skada den underliggande immateriella egendomen, så det är en hög tröskel.