David Andersson är regissör och effektmakare, Baltazar Ploteau spelar Guy Manley och har skrivit manuset tillsammans med David. I detta avsnitt av Vägen till Filmen går vi i detalj igenom hur fyra personer kunnat skapa den effekt- och actiontunga filmen som nu når svenska biografer.
Detta avsnitt är ett måste för genrefans och alla som har ambitionen att skapa kul och annorlunda film i Sverige.
Synopsisen lyder: "Guy Manley - A Real Movie" är berättelsen om Guy Manley, tidigare världens kändaste hemliga agent, som i sin alkoholfyllda pension kallas tillbaka för ett sista uppdrag av sin före detta chef Buck Cash. Hans uppdrag? Döda Bucks bror, Rich Cash, för att hindra honom från att bli vald till stadens nya borgmästare och därmed stoppa honom från att bli världens mäktigaste person! Kaos, full fart och förstörelse följer...
Har er film jämförts med "Kung Fury"?
Baltazar: Vi hade faktiskt börjat spela in "Guy Manley"-kortfilmen när "Kung Fury" kom ut, vi blev faktiskt peppade av att se den, det där är ju typ vad vi försöker göra. Men jag förstår jämförelsen, det finns många likheter visuellt och i produktionssättet.
David, om jag nämner ett annat filmkollektiv, Crazy Pictures, vad säger du då?
David: Jag tror att bara man kommer lite utifrån Stockholm och är ett kompisgäng som gör film så kommer man förknippas med dem lite grann. Jag är ju superinspirerad av dom och älskar det Crazy Pictures gjort. Hade jag inte följt dom på Youtube och där de varit så duktiga på att också lägga upp deras resa så hade vi nog inte varit där vi är idag.
Det är inte ovanligt att ett kompisgäng börjar att spela in en långfilm, det är desto ovanligare att den blir färdig och nästan unheard of att den kommer ut på bio. Speciellt då ni i princip inte hade någon budget. Kan ni berätta om the key moment och mötet med Erik Andersson (producenten till bland annat "Dogborn" och "Knackningar").
David: Vi gick fram Erik Andersson från Läsk Film efter ett seminarium han höll i Västerås och sa att vi hade en färdig film, han tittade lite konstigt på oss och frågade hur vi hade finansierat den, jag pekade på min plånbok. Han fick se en klippning på filmen med många av effekterna redan på plats och valde att hoppa på tåget.
- Efter hans inblandning tog det fart ordentligt och har lett till bland annat världspremiär i Stiges i Spanien, biodistribution och att vi sitter här och pratar om filmen med dig. Filmen är också redan såld till många länder.
Baltazar: Jag tror ärligt talat att ingen producent eller produktionsbolag hade gett oss några pengar bara på manuset. Vi var nästan tvungna att göra filmen på det sättet som vi gjorde, på vår fritid och med de pengar vi själva kunde lägga in under processen, för att den skulle bli gjord. Det gjord också att människor runtomkring ställde upp i princip gratis, det var inte som att nån av oss tjänade några pengar.
Det har varit mycket debatt kring hur AI kommer att påverka underhållningsbranschen.
- Vi kan glatt säga att vi inte har några AI genererade bilder i filmen, men man kan debattera om verktyg som effektbranschen har använt de senaste åren kan klassas som AI. Det känns som att många på internet är snabba med att kalla alla effekter som ”det där är gjort med AI” vilket inte alls stämmer, i alla fall i vår film. I kommentarsfälten kan folk skriva att flera år gamla Youtube-videos är ”AI”. Det känns som att folk lärt sig ett nytt coolt ord, AI, som dom vill tillämpa på allt
Jag frågar om Hollywood lockar:
David: Jag är mycket mer taggad på att göra att hjälpa till att lyfta filmbranschen hemma i Sverige än att dra till Hollywood.
Men om Disney ringer och vill att du regisserar en remake på "The Rocketeer"?
David: Jag är mer sugen på "Biker Mice From Mars".
Baltazar flikar in: Vi kanske kan ersätta skådespelarnas ansikten från ”The Bikeriders” med möss via effekter så har vi filmen färdig.
Vad kan vi förvänta oss från Nattkomik härnäst?
- Målet var att göra färdigt filmen. Att vi hade världspremiär i Sitges, ska gå upp på bio, att vi sitter och poddar med dig Mauricio, allt är bara bonus, vi har vunnit. Om vi pratar framtid så är vi sugna på att testa något nytt, något som inte är rock'n'roll och kul hela tiden. Om vi spränger en byggnad i "Guy Manley" vill vi inte spränga två byggnader i nästa film liksom.
Podcasten i sin helhet (som tidigare haft filmskapare som Crazy Pictures och Josef Fares som gäster) finner ni via länken.