Blodig, brutal, enkel och tunn. Och kanske exakt vad slasherfans vill ha?
Igår premiärvisades ”Halloween Kills” på Venedigs filmfestival, och de första recensionerna är tydligt splittrade. En del har kul åt det ursinningslösa blodbadet på bioduken, andra undrar om det är dags att ta död på filmserien.
Uppföljaren till ”Halloween” från 2018 tar vid precis där förra filmen slutade. Laurie Strode (Jamie Lee Curtis) och hennes dotter och barnbarn har lämnat Michael Myers i ett brinnande hus. Men det krävs mer för att ta död på den maskerade mördaren. Han lyckas såklart att fly - för att sprida spräck i hela staden Haddonfield under Allhelgonanatten. Men stadsborna är beredda på att slå tillbaka.
Deadlines skribent gillar att se liken staplas på hög. ”Aldrig har en film levt upp till sitt namn så mycket. Kroppar skärs upp med köksknivar, de delas ed motorsågar och spetsas på stolpar. Antalet lik är otroligt högt. Och vi älskar det”.
IGN skriver under på chockfaktorn: ”Det här är en mycket argare, mörkare och mer våldsam film än föregångaren, och den har några av filmseriens mest chockerande och brutala mord (...) För en skräckuppföljare gör den mycket rätt. Filmen hedrar originalet och står ut med sin mörka ton. Men den står inte på egna ben.”
Enligt The Wrap har filmen mer att bjuda på än en gore-fest. ”Den handlar också om traumat som förföljt Hadodnfield. Actionscenerna är mer än actionscener. De är ett sätt för invånarna att konfrontera sitt trauma, sin ilska och återta sin makt genom hämnd.”
Men Indiewires recension håller inte med: ”Hur kan man tala om ett samhälle som försöker läka, när Michael samtidigt gör slarvsylta av stans brandkår. Men det är ju såklart vad slashers går ut på (…) Man kan inte skylla på filmskaparna som bara gör sitt jobb.”
En slakt blev det även hos The Playlist, starkt oimponerade av den nya filmen. ”Hur mycket spänning kan det finnas med en mördare som är i stort sett ostoppbar? Så fort någon hör ett knarrande golv är Michael i huset. Oavsett vilken bil de sätter sig i är Michael i baksätet.”
Deadlines skribent gillar att se liken staplas på hög. ”Aldrig har en film levt upp till sitt namn så mycket. Kroppar skärs upp med köksknivar, de delas ed motorsågar och spetsas på stolpar. Antalet lik är otroligt högt. Och vi älskar det”.
IGN skriver under på chockfaktorn: ”Det här är en mycket argare, mörkare och mer våldsam film än föregångaren, och den har några av filmseriens mest chockerande och brutala mord (...) För en skräckuppföljare gör den mycket rätt. Filmen hedrar originalet och står ut med sin mörka ton. Men den står inte på egna ben.”
Enligt The Wrap har filmen mer att bjuda på än en gore-fest. ”Den handlar också om traumat som förföljt Hadodnfield. Actionscenerna är mer än actionscener. De är ett sätt för invånarna att konfrontera sitt trauma, sin ilska och återta sin makt genom hämnd.”
Men Indiewires recension håller inte med: ”Hur kan man tala om ett samhälle som försöker läka, när Michael samtidigt gör slarvsylta av stans brandkår. Men det är ju såklart vad slashers går ut på (…) Man kan inte skylla på filmskaparna som bara gör sitt jobb.”
En slakt blev det även hos The Playlist, starkt oimponerade av den nya filmen. ”Hur mycket spänning kan det finnas med en mördare som är i stort sett ostoppbar? Så fort någon hör ett knarrande golv är Michael i huset. Oavsett vilken bil de sätter sig i är Michael i baksätet.”
"Halloween Kills" får svensk biopremiär 15 oktober. David Gordon Greens skräcktrilogi avslutas med "Halloween Ends" hösten 2022.