Samarbetet mellan regissören Christopher Nolan och kompositören Hans Zimmer har genom filmer som "Inception" och "Dark Knight"-triologin definierat det bombastiska ljudet av en storslagen modern blockbuster. Med filmer som "Interstellar" och "Dunkirk" har duon på senare år även experimenterat med nya ljud- och musikupplevelser som flyttat gränserna inom sina genrer.
Nolans nästa film, den internationella spionthrillern "Tenet" som just nu spelas in kommer dock att nyttja en annan kompositör. Hans Zimmer fann nämligen sig själv i en situation där han tvingades att välja mellan Nolans film och Denis Villeneuves ("Arrival", "Prisoners") nyversion av sci-fi-klassikern "Dune". Zimmer, som nyligen arbetat med Villeneuve på "Blade Runner 2049" som med-kompositör tillsammans med Benjamin Wallfisch, förklarar i The Playlists podcast, varför han valde "Dune" före "Tenet".
- Dune är en av mina favoritböcker från tonåren. Jag älskar Denis Villeneuve, och hans klippare Joe Walker och jag har gjort "12 Years a Slave" och "Widows" tillsammans, men vi började arbeta ihop redan 1988 för BBC. Det känns lite som en familjerelation. Jag såg aldrig den ursprungliga "Dune"-filmen, så jag kommer in på ett ganska öppet sätt, med bara boken i huvudet.
Svenske Ludwig Göransson gör musiken till Christopher Nolans nästa film "Tenet".
Zimmer underströk att han kände att han helt enkelt var tvungen att tacka ja till "Dune" på grund av sin kärlek till Frank Herberts sci fi-bok från 1965 och att Christopher Nolan förstod det. Han uttryckte sig även trygg över att lämna över taktpinnen till vår egen svenske stjärnkompositör Ludwig Göransson:
- Nolan kommer att klara sig fint. Ludwig och jag är vänner. Men glöm det där med vänner - han är riktigt bra. Riktigt bra.
Göransson är, efter Oscarsstatyetten för "Black Panther" ett hett namn i Hollywood och arbetar för närvarande med musiken till den kommande "Star Wars" tv-serien "The Mandalorian".