Analysföretaget Comscore har publicerat resultatet från en ny undersökning i samarbete med Anzu, via Gameindustry.biz, som visar att hela 82 procent av alla spelare i USA någon gång under förra året gjorde ett köp inuti ett så kallat freemium-spel. Detta är alltså ett spel som är gratis att köra men som innehåller material som spelaren behöver betala för att få tillgång till.
Comscores undersökning visar också att 62 procent av alla personer över 18 år
i USA i någon mån ägnade sig åt gaming under förra året. Av dessa personer utgjorde millennials 49 procent av gruppen medan Gen Z utgjorde 13 procent.
i USA i någon mån ägnade sig åt gaming under förra året. Av dessa personer utgjorde millennials 49 procent av gruppen medan Gen Z utgjorde 13 procent.
Bland de tillfrågade ska 86 procent av Gen Z och 80 procent av millennials också sagt att de tittade på esport någon gång under 2023 medan 53 procent av Gen Z och 61 procent av millennials sa att de engagerade med esports-innehåll.