Den 21 maj släpps spelet "Hellblade 2: Senua's Saga" till Xbox Series X/S och PC, som är en uppföljare till det hyllade psykologiska skräckspelet "Hellblade: Senua's Sacrifice" från 2017.
I spelet fortsätter vikingen Senuas mardrömslika resa på Island med intensiva strider, mot både fysiska och hennes inre demoner. Det första spelet hyllades framförallt för hur det sätter dig in i hennes upplevelse med hjälp av ljud som låter dig höra röster i huvudet, som för att simulera en psykos.
I en intervju med sajten Gamesradar beskriver Ninja Theory-chefen Dominic Mathhes spelet som en kvalitetsfilm.
- Om jag skulle dra en liknelse med filmproduktion är "Hellblade 2" ingen Hollywood-blockbuster, utan en välproducerad indiefilm. Vi har satsat på realism utan klipp eller gränssnitt. Vi har gett oss själva en svår utmaning, men det är val vi står fast vid, säger han.
- Om jag skulle dra en liknelse med filmproduktion är "Hellblade 2" ingen Hollywood-blockbuster, utan en välproducerad indiefilm. Vi har satsat på realism utan klipp eller gränssnitt. Vi har gett oss själva en svår utmaning, men det är val vi står fast vid, säger han.
Filmer som ser ut att ha filmats i en tagning är bland annat "Birdman" och "1917", eller för den delen vikingaspelen "God of War" och "God of War Ragnarök". Det är helt klart ett intressant grepp för spelmediet, som om det görs rätt kan bli riktigt effektfullt.
- Vi gör helt enkelt saker annorlunda. och vi har en fanbase på grund av det. Det som är bra med "Hellblade 2" är att fler spelare kommer att få ta del av det, säger Mark Slater-Tunstill, VFX-regissör till Gamesradar.
"Hellblade 2: Senua's Saga" släpps nämligen på Game Pass vid lanseringen, där det för en månadskostnad ingår tillsammans med en hel mängd andra spel.
Förutom "Hellblade" ligger Ninja Theory bakom spel som “Heavenly Sword”, “Enslaved: Odyssey to the West” och “DmC: Devil May Cry”.
Har du spelat föregångaren?