Det var under den pågående internationella tv-seriefestivalen Canneseries som serien visades för ett fullsatt Palais des festivals på söndagen. Den är inte med bland de tävlande bidragen utan ingår i kategorin Out of Competition tillsammans med produktioner som ”Fallout” (Prime) och ”Franklin” (Apple TV+).
Kända skådespelare, filmfolk, journalister och allmänhet som hade fått tag i en av de åtråvärda biljetterna på ”rosa mattan” – många av dem klädda i Karl Lagerfeld-plagg eller i svartvitt som en hyllning. Och de två första avsnitten gjorde stor succé med stående ovationer.
Tyske skådespelaren Daniel Brühl gör ett enastående porträtt i rollen som den unge modeikonen när han försöker slå sig fram i 1970- och 80-talets modevärld i Paris. Där rör han sig i samma kretsar som rivalen Yves Saint Laurent (Arnaud Valois) på nattklubbaroch barer, uppvaktas av den unge Jacques de Bascher (Théodore Pellerin) och träffar Marlene Dietrich (Sunnyi Melles) som han försöker övertala att bära hans kollektion.
Det är riktigt bra underhållning, ett tidsdokument blandat med svärta men också romantik och en rejäl portion humor. En eloge också till den tidstypiska musiken. Två avsnitt ger definitivt mersmak.
Serien baseras på biografin ”Kaiser Karl” skriven av journalisten Raphaelle Bacqué. Den är regisserad av Jérôme Salle och Audrey Estrougo och produceras av franska filmbolaget Gaumont.
”Becoming Karl Lagerfeld” har premiär på Disney+ den 7 juni.