Idag släpps "Hellblade: Senua's Sacrifice". Ett spel där den keltiska krigarinnan Senua äventyrar till den fornnordiska versionen av helvetet. En mardrömslik plats konstruerat av hennes egna psyke.
Under hennes konfrontationer med de väldigt personliga demonerna finns alltid risken att förlora förståndet, varje gång hon dör i spelet sprider sig nämligen en oljig substans upp längs hennes armar. Ju mer hon dör, desto högre sprider sig mörkret.
Skulle du som spelare orsaka för många dödsfall, och det sprider sig till hennes huvud, så är raderas din sparfil och du måste börja om från början. Inte från början av banan du varit på, utan från början av spelet.
En gimmick som säkert kan vara där för att lägga vikt vid dina misstag, eller potentiellt symbolisera att "helt förlora förståndet". Om inte annat är det verkligen en uppmuntran att spela försiktigt.
Skulle du råka ut för att din sparfil går förlorad behövder det dock inte vara hela världen, spelet rapporteras nämligen endast vara mellan 6-8 timmar långt.
Uppdatering: Det ser ut som att utvecklarna Ninja Theory bluffade angående raderade sparformer. På PCGamesN har de testat att dö över 50 gånger utan att få sin sparfil raderad.
Vad tycker du? Rolig gimmick eller potentiellt störelsemoment?