Veckan som gick drog i gång med fullt fokus på de pratshower som började inspelningarna i måndags utan manusförfattare, och främst är det Drew Barrymore som hamnat i blåsväder. Det kan bero på att hon tidigare visat solidaritet med Writers Guild of America, WGA, genom att tacka nej till att presentera MTV Movie & TV Awards.
Drew Barrymore i hetluften
Men vad som verkligen tycks ha satt fart på debatten är den negativa uppmärksamhet “The Drew Barrymore Show” fick när två gäster som vunnit biljetter att vara publik under första inspelningsdagen nekades inträde, därför att de bar WGA-knappar som de fått på vägen in av de protesterande manusförfattarna. Det slutade med att de båda gästerna anslöt sig till demonstranterna istället och la upp bilder på Twitter (numera X) vilket media snabbt uppmärksammade. Enligt inlägget bemöttes de inte särkilt väl av personalen.
Dagen därpå, under morgonpromenaden med min hund, hamnar vi utanför CBS på 57:e gatan. Här strejkas det för fullt, och författarna ropar sina slogans medan de målmedvetet trampar på i cirklar. Dock känns det vemodigt att se hur personalen går in genom dörrarna, många efter att ha kramat om sina forna författarkollegor som lämnats utanför i kylan (bildligt talat, för här råder fortfarande högsommarvärme).
“Vi är redo att börja skriva igen!”
Jag pratar med en av de strejkande, Cristina Kinon, som är en av showens tre huvudförfattare. Trion skulle börjat arbeta igen tillsammans med resten av teamet om det inte varit för strejken. Och här finns all anledning till oro, då förhandlingarna med producentförbundet Alliance of Motion Picture and Television Producers, AMPTP, hittills inte lett någonstans alls.
“Det är svårt för alla att inte få betalt på 134 dagar”, förklarar hon. “Vi hoppas bara att AMPTP kommer tillbaka till förhandlingsbordet snarast för att få ett slut på detta. Vi är redo att börja skriva igen”.
Och kanske är tiden inne, för onsdagen den 13:e September ber WGA om ett möte. AMPTP tackar ja, och de båda parterna ska nu träffas i veckan. Då flera av pratshowerna har liknande kalendercykler, och sänds från september till april, kanske brådskan med att få författarna ombord igen fungerar som en extra drivfjäder? Om WGA och AMPTP kan enas om de nya kontrakten, kan pratshower som "The Drew Barrymore Show" återuppta inspelningarna med Kinon och hennes författarkollegor tillbaka i teamet.
Samma sak gäller dock inte för största delen av film- och TV-branschen, då skådespelarnas förbund SAG-AFTRA fortfarande strejkar, och en ny omröstning att inkludera videospelskontrakten sker just nu. Men Barrymore är ju också skådespelare? Anledningen att hon inte räknas som strejkbrytare ur SAG-AFTRAs perspektiv är att pratshowen omfattas av ett kontrakt som inte är en del av strejken. Så länge hon inte diskuterar eller marknadsför några av sina film- eller tv-projekt i sin show bryter hon inte mot SAG-AFTRAs strejkriktlinjer.
Liz Hynes (“Last Week Tonight with John Oliver“)
Men är det rätt att producera en show utan sina manusförfattare? Enligt tidigare mediarapporter tycks pratshowerna ligga lite gråzonen, så att så länge de produceras utan WGA-författarna är det i sin ordning. Här kan man naturligtvis invända att det inte går att producera en show utan författare. Någon sitter ju och skriver ihop det hela, och de personerna räknas som strejkbrytare även som icke-WGAmedlemmar, om de skulle söka medlemskap framöver.
När jag fortsätter ner mot CBS andra ingång möter jag en ny skara strejkande författare, där Liz Hynes (“Last Week Tonight with John Oliver“) och Alex O’Keefe (“The Bear”) delar ut WGA-knappar och informationsblad. Hynes, Emmy-vinnare i kategorin Outstanding Writing for a Variety Series för “Last Week Tonight”, har fått större stöd från sin arbetsgivare.
Oliver har tillsammans med de konkurrerande kvällsshowsvärdarna Stephen Colbert, Jimmy Fallon, Jimmy Kimmel och Seth Meyers, valt att starta en podcast istället. Den heter “Strike Force Five!” och event planeras där biljettintäkterna ska hjälpa till att bistå de arbetslösa kollegorna. (Podcasten bjuder på småmysigt och trivsamt prat, utan de författarkonstruerade skämt med roliga slutklämmar vi är vana vid från showerna. Värdarna delar istället med sig av minnen från showerna som ofta får en att småle därför att de har roligt ihop).
“Det är oerhört uppmuntrande att se kvällsshowsvärdarna ta hand om sina arbetare och respektera sina författare - som arbetar under den del av våra kontrakt som heter Appendix A, samma som Drew Barrymores författare - genom att vidkännas att de inte kan göra vad de gör utan våra jobb”, förklarar Hynes.
Strejken börjar nu påverka hela statens pensionsfonder, som är i fara!
Vidare berättar Hynes att New York Citys stadskontrollant Brad Lander kommit och pratat med demonstranterna. Lander förvaltar New Yorks pensionsfonder, och har bett Disney, Comcast och Paramount att återuppta förhandlingarna, då deras vägran “riskerar att skada både ekonomi och anseende”.
Lander förvaltar nära tre biljoner kronor med 2,7 miljoner andelar i Disney, 6,3 miljoner i Comcast (NBCUniversal) och över 10 miljoner i Paramount Pictures. Det blir stora förluster i pensionskassan om strejken fortsätter, så man får verkligen hålla tummarna för nästa veckas möte.
Börjar AMPTP mjukna?
För nu börjar det bli bråttom! Fox-chefen Michael Thorn hoppas att både WGA och SAG-AFTRA slutar strejka innan den 1:a oktober, för annars är det för sent för TV-serierna att hinna göra nya program för säsongen 2023-2024 som brukar börja spelas in nu. Det beräknas dessutom ta ett par månader för att få igång produktionerna igen.
Och kanske är det AMPTPs nya krishanteringsfirma som föreslagit en ny strategi. När Disneys VD Bob Iger avfärdade skådespelarnas krav som orealistiska under ett investeringsevenemang i somras, kallade SAG-AFTRAs president Fran Drescher honom tondöv. “Där sitter han i sina dyra designkläder och har precis åkt med sitt privatjet til miljardärmötet, och tycker att vi är orealistiska när han tjänar nästan 900 000 kronor om dagen.”
För skådespelarna och manusförfattarnas kan inte leva på sina löner. Alex O’Keefe, som jag träffade utanför CBS tillsammans med Liz Hynes är en av de sju manusförfattarna som skrev ihop Hulus succéserie “The Bear” och som trots framgången hade svårt att få det att gå runt. NY är dyrt. Förutom skatt, hyra, mat, och hälsoförsäkring, behövs en buffert att leva på fram till nästa gig. För traditionella TV-produktioner brukar så kallade “residuals” droppa in, beräknade på det antal gånger serien visas, men streamingjätten Hulu erbjuder ingen sådan ersättning. Detta är en av kärnpunkterna i både WGA och SAG-AFTRAs krav.
Vad händer i veckan?
Måndagen den 18 september skulle "The Drew Barrymore Show" börja sändas, men efter starka protester samt en tillbakadragen inbjudan för Barrymore att stå värd för The National Book Awards, meddelade produktionen i söndags att de inte kommer börja sända showen förrän strejken är över. Ytterligare ett par pratshower har ställt in efter det, medan Bill Maher har valt motsatt strategi och sänder första avsnittet på fredagen den 22:a september.
“Du tror att du har rätt att kunna att leva som författare, och det har du inte. Det här är show business. Det här är vinna eller förlora” anser Maher enligt ett citat från Deadline. Men om en “vinnare” som O’Keefe fortfarande inte kan leva på sin lön tycks uttalandet inte helt realistiskt förankrat.
Den 75:e upplagan av Emmy Awards som skulle skett den 18:e september har skjutits på framtiden eftersom den annars skulle ske i ett tomt rum utan varken värd eller publik. Men misströsta inte! WGA planerar som bäst inför “WGA Strikey Awards” som kommer ske fredagen den 22:a september på någon av strejkplatserna. Det ska bli spännande att se vad de har att bjuda på…