Hur kommer det sig att du gillar en actionfilm och sen hatar en annan actionfilm som verkar ha samma komponenter? Hur kan en genre vara så spridd i kvalité och varför är det så att man oftast hatar eller älskar en actionfilm? Svaret är framåtrörelse. Hur filmen är skriven och hur den är konstruerad.
Actionfilmen har nog aldrig dominerat så mycket som den gör idag. Genren har blommat sedan 60-talet, slog ut ordentligt på 80-talet och förfinades under 90-talet. Nu är inte längre "Gudfadern" eller "Hajen" som dominerar dukarna, det är rå action. Actionfilmerna regerar filmdukarna under sommaren och nu även vintrarna. Med så många filmer i luften är det inte så konstigt att vissa landar pladask, så har det alltid varit. Men vad är oftast anledningen? Folk brukar i diskussioner oftast slänga ur sig ordet "story". Det är storyns fel, den var för simpel eller för lat, den drog inte in dig i storyn. Men jag tror inte det är så enkelt.
Vad är story? Handling, eller hur? Vad filmen handlar om, vad karaktärerna gör. Frodo ska föra ringen till vulkanen. Det är en story. John McClane ska stoppa terrorister. Terminatorn ska rädda John Connor. Batman ska rädda Gotham från undergång. Detta är simpelt en story, inte så komplicerat eller hur? Jag sammanfattade just nu väldigt bra filmer på några få ord, simplifierat så klart. Men den förklaringen garanterar ingen kvalité. Dessa filmer kan även vara värdelösa baserat på dessa premisser, storyn är ingen garanti. Så vad är det som gör en actionfilm bra? Bra karaktärer, bra dialog och regi? Absolut, de är viktiga. Men inte avgörande. Vad som är avgörande är framåtrörelsen. Hur filmen rör sig mot sitt mål.
Låt mig snabbt förklara vad alla filmer gör. Du har en huvudkaraktär med brister som lever i en status quo denne sällan vill lämna, men helt plötsligt händer något som tvingar karaktären ut ur sitt skal och han måste röra sig mot ett mål som kommer förändra denne. Applicera denna formel på nästan varenda film, den stämmer. Kolla bara på de filmer jag nämnde. Det viktiga jag vill komma till är karaktärens mål, vad vill denne och vad tänker denne göra för att få det? Det är det viktigaste, särskilt i actionfilm. Du har en karaktär med ett tydligt mål och sen placerar du massa hinder så målet blir svårnått, dessa hinder är i detta fall actionscener. Där flyger eller faller din actionfilm. Låt mig visa ett exempel.
Titta på "Inception" och "Matrix Reloaded" och jämför. "Inception" handlar simpelt om en gäng bedragare som ska plantera en idé i en persons huvud. Ganska simpelt, men det komplicerade kommer i utförandet. Filmen kastar hela tiden motgångar och hinder på karaktärerna, allt för att de inte ska nå målet. Varje actionscen betyder något för att den är en tydlig motgång. I varje scen ska de någonstans, men något står i vägen och därför greppar vi stolsarmen. Sen har du "Matrix Reloaded". Neo ska stoppa Trinity från att dö som han såg henne göra i hans dröm, samt stoppa maskinerna från att nå Zion. Simpelt, eller? Denna film har ett simpelt mål med kringelkrokiga vägar dit. Nästan varje actionscen tar oss ingenstans, de är nästan bara där mellan scener. Neo besöker Oraklet för råd, när de är klara kommer massa Smiths och de slåss. Men varför? Det finns ingen större mening eller vinning i fighten, den är bara "häftig". Så varje gång du ser en actionfilm och frågar dig själv varför den inte funkar, tänk på detta.
Vill du veta mer om hemligheten med manus och filmstruktur, lyssna på veckans avsnitt av vår podcast "Nörden & Jag"!
Fabian tar fram sin dramaturgdräkt och guidar dig genom manusets hemligheter. Det blir förklaring, analys samt en genomgång av de bästa och sämst skrivna filmerna någonsin. Du kommer aldrig kunna se film på samma sätt igen.
Lyssna nedan (eller i ett separat fönster):