"Once Upon a Time in Hollywood"-produktionsdesignern Barbara Ling har i en intervju med Architectural Digest delat med sig av bilder och historier från arbetet med Quentin Tarantinos nostalgiska Hollywood-skildring. Hon avslöjar att de hämtade massor av material från regissörens egna samlingar av affischer, filmer och favoritrestauranger.
- Det är Quentins kärleksbrev till staden som han vuxit upp i, säger Ling som ligger bakom designen i filmer som "Falling Down" (1993) och "Batman & Robin" (1997).
Ling besökte Tarantinos biograf en gång i veckan inför produktionen, där filmskaparen visade henne många av sina favoritfilmer från 60-talet för att hitta rätt look och färg till den kommande filmen. "Once Upon a Time in Hollywood" utspelar sig i Los Angeles år 1969 där en avdankad tv-stjärna och hans stuntman försöker göra comeback i ett Hollywood som de inte längre riktigt känner igen.
Scener ur "Once Upon a Time in Hollywood" är inspelade i den klassiska Los Angeles-restaurangen Musso and Frank Grill.
Quentins egna kopplingar till staden Los Angeles gav dem även möjlighet att tillfälligt stänga den ikoniska Hollywood Boulevard-restaurangen Musso and Frank Grill under fem dagar för att använda den som inspelningsplats.
- Quentin är en stamgäst och har ätit där sen tidernas begynnelse. De älskar honom där så de stängde ner restaurangen vars inredning i stort sett är oförändrad sen öppningen 1919. Servitörerna plockade även fram porslinet man använde på 60-talet, vilket var ett mirakel, säger Ling.
Tarantinos nya retro-film innehåller även ett gäng filmaffischer från "Pulp Fiction"-regissörens egna unika samling.
"Once Upon a Time in Hollywood" har svensk biopremiär 16 augusti.