Serie

Skribent

Jonatan Blomberg

19 december 2021 | 07:00

Jaskier berättar om hur den roligaste "The Witcher"-scenen spelades in

Bakom lucka 19 i MovieZines egna intervjulkalender hittar vi... "The Witcher"-skådespelaren Joey Batey!
Under december släpper MovieZine en ny intervju varje dag, hela vägen fram till julafton. Vår egna lilla "intervjulkalender" kommer att inkludera korta snack med svenska och internationella skådespelare, regissörer och manusförfattare.
 
Bakom lucka nummer 19 döljer sig några frågor till skådespelaren Joey Batey, som spelar barden Jaskier i "The Witcher". Efter den första säsongen blev låten "Toss a Coint to Your Witcher" en enorm succé och karaktären Jaskier blev en av de mest populära "The Witcher"-karaktärerna vid sidan om Geralt. Där deras "Sherk och åsnan"-vänskap till varandra gick rakt igenom rutan och in i hjärtat på tittarna. 
 
I den nya säsongen får Jaskier klara sig avsevärt mer på egen hand - med en mer seriös och mörkare roll. Men han är även involverad i en av den nya säsongens roligaste scener, där seriens skapare passar på att låta lite av kritiken mot den första säsongen sippra in i en scen där det blir Jaskier som får stå till svars för allt som var "fel" senast. Förrvirrande tidslinjer, förutsägbara drakar och allt möjligt. Batey ger oss här en lång beskrivning över hur det var att spela in den speciella scenen. 
 

"Jag skulle ge honom ett riktigt helvete"

 
Large c37d463613422f33b7b810c50dcf6959 jaskier
Joey Batey i den andra säsongen av "The Witcher". 
 
Det finns en riktigt rolig scen när Jaskier blir häcklad av ett "fan", som radar upp saker han tyckte var dåliga med sångerna ur den första säsongen... men som egentligen givetvis är någon slags meta-kommentar där den här vakten slänger ur sig allt sånt som Lauren Schmidt [seriens skapare] fått till sig av ilskna twittrare efter den första säsongen. Var allt ni sade i den nedskrivet i manus eller fick ni komma med egna tips på "kritik" och förolämpningar att kasta in i dialogen? 
 
- Haha! Jag har alltid berömt Lauren för hennes sätt att ta tjuren vid hornen så att säga. Hon går alltid rakt på sak med alla hon arbetar med, men med ärlighet och vänlighet som grund. Hon har också en väldigt omfattande kontakt med fansen, utanför själva skapandet av serien. Hon är väldigt närvarande på Twitter och lyssnar gärna på folks åsikter och använder sociala medier - om det ens går att säga såhär - på helt rätt sätt. Genom att öppna upp dialoger och diskutera det som kommer fram.
 
- När det kommer till just den här scenen så är jag helt säker på att hon hade väldigt roligt under tiden hon skrev den. Jag hittade visserligen på lite av det under dagen när vi spelade in det sedan... och om jag inte minns helt fel så spelade vi in scenen typ klockan 04.00 på morgonen! Al, som spelar vakten, är för övrigt en fantastiskt fin och duktig skådespelare som mestadels hållit sig till teaterscenen innan, men vi kom i alla fall väldigt bra överens mellan tagningarna. 
 
 
- Nästan all "kritik" här kommer direkt från Laurens manus dock, medan jag själv stod för många av förolämpningarna. Jag minns förresten hur jag frågade henne mellan några av tagningarna om jag tog i för mycket, om jag bara skulle säga det som stod i manus. Men hon svarade bara att hon inte brydde sig utan att jag skulle ge honom ett riktigt helvete, haha. 
 
- Hela grejen var samtidigt väldigt inspirerad av vad Andrzej Sapkowskis [författaren bakom "The Witcher"-böckerna] skrivande också brukar göra, med en slags meta-teatralitet och kommentarer på saker förklädda i "handling". Det finns både en styrka och en blinkning där till tittarna. Ett medvetet men roligt val eftersom Sapkowskis originalverk gör liknande saker, så det här var Laurens sätt att hedra det på bästa möjliga vis. Och ja, det var en fantastiskt rolig scen att spela in!
 
Den var rolig att titta på också! Efter att ha spelat en ganska lättsam och rolig roll under den första säsongen så får vi se en ganska annorlunda Jaskier under den andra säsongen. Vad tyckte du om din karaktärs utveckling?
 
- Under första säsongen var han en opportunist och en slags PR-snubbe... och någon som visserligen tar chanser, men ogärna kring något som kunde riskera hans egen säkerhet på något sätt. Under den andra säsongen så sätter han sitt eget liv på spel på olika sätt, men som inte är själviska alls. Kanske till och med att han väljer att snarare göra något gott för världen, och sätter det goda före att tänka på sitt eget bästa. Vilket jag givetvis gillade.
 
- När jag förberedde mig för rollen [inför den första säsongen] så läste jag på en hel del kring hur det var att vara en bard, gycklare eller underhållare - som verkat speciellt under tider av krig. Och det finns en hel del berättelser om hur underhållare använde sin populäritet och sitt kändisskap, under exempelvis den franska revolutionen, för att göra en positiv skillnad i världen.
 
- Man utnyttjade att det gick att komma i kontakt med folk som kunde göra verklig skillnad och att man kunde röra sig mer fritt. Så det var verkligen vad jag gillade allra mest, när jag fick läsa manuset för den andra säsongen - att han faktiskt får fylla den funktionen mer nu i den här berättelsen.
 

"En ny poplåt hade inte passat in"

 
Netflix använder låt-titeln som reklam för den nya säsongen.
 
"Toss a Coin to Your Witcher" blev en enorm hit efter den första säsongen. Kände du någon press på att leverera något lika lyckat nu under fortsättningen? Oavsett vilket så kan jag redan nu bekräfta att jag gått och nynnat en hel del på "Burn the Butcher"...
 
- Kul att du gillade den! Kompositören Joseph Trapanese och jag arbetade tillsammans med sångerna till den andra säsongen över pandemin, så vi hade faktiskt en hel del extra tid den här gången. Men en av de första sakerna jag sade till honom var att vi inte skulle försöka oss på att göra samma sak igen.
 
- Det går inte att utgå ifrån att man kan lyckas överträffa sig själv med ännu en "hit". Utan vårt mål var helt enkelt bara att använda oss av sångerna för att driva karaktärernas utveckling framåt, samt återspegla den allt mörkare verkligheten karaktärerna lever i. Det blev vår utgångspunkt. Sångerna var tvungna att matcha och passa in i den mörkare världen, så en ny poplåt hade inte passat in. Sedan får vi se vad som händer när folk får höra sångerna, men så länge de fyller sin funktion i berättelsen så har vi gjort vårt jobb rätt.
 
 
Hela den andra säsongen av "The Witcher" finns nu på Netflix. 
 

Läs också: Henry Cavill berättar om skadan, "The Witcher" och ansvaret mot fansen

 
Imorgon öppnar vi nästa lucka av MovieZines intervjulkalender, håll utkik!
| 19 december 2021 07:00 |