Netflix och producenten J.J. Abrams skrev filmhistoria natten till måndag, då de släppte efterlängtade "The Cloverfield Paradox" för streaming - utan någon som helst marknadsföring innan. I vanliga fall bygger man upp spänningen inför en film i kanske ett år i förväg. Men det "verkade kul" att göra på det här viset, berättar Abrams under en frågestund på Facebook.
Många har dock kritiserat "The Cloverfield Paradox" för att kännas minst sagt osammanhängande. Kopplingarna till de två tidigare "Cloverfield"-filmerna är krystade enligt flera av MovieZines läsare.
Många har dock kritiserat "The Cloverfield Paradox" för att kännas minst sagt osammanhängande. Kopplingarna till de två tidigare "Cloverfield"-filmerna är krystade enligt flera av MovieZines läsare.
Det finns en anledning - först halvvägs i produktionen hittade man ett sätt att omvandla "The God Particle" (som den först hette) till en Cloverfield-film, säger producenten:
- Filmen var skriven av Oren Uziel som en helt fristående grej. Vi började tänka, "kan man koppla det till den här världen?" Även medan filmen spelades in funderade vi över det. Idén är att Cloverfields universum inte består av en röd linje, utan av en serie riktigt sköna och spännande berg-och-dalbanor. Föreställ dig en Cloverfield-nöjespark där varje åktur har ett eget syfte, men de hör ihop på något vis.
Som jag skrev i min recension känns "The Cloverfield Paradox" hoplappad av flera idéer. Det är till exempel plågsamt tydligt att scenerna på Jorden inte riktigt hör ihop med, eller känns lika genomarbetade som, resten av filmen.
- Medan vi spelade in gjorde vi justeringar. Filmen gick igenom många faser längs vägen, förklarar Abrams.
Han bekräftar också att scenerna på Jorden spelades in i efterhand, då testpubliken krävde att få veta vad som händer på marken.
- Filmen var skriven av Oren Uziel som en helt fristående grej. Vi började tänka, "kan man koppla det till den här världen?" Även medan filmen spelades in funderade vi över det. Idén är att Cloverfields universum inte består av en röd linje, utan av en serie riktigt sköna och spännande berg-och-dalbanor. Föreställ dig en Cloverfield-nöjespark där varje åktur har ett eget syfte, men de hör ihop på något vis.
Som jag skrev i min recension känns "The Cloverfield Paradox" hoplappad av flera idéer. Det är till exempel plågsamt tydligt att scenerna på Jorden inte riktigt hör ihop med, eller känns lika genomarbetade som, resten av filmen.
- Medan vi spelade in gjorde vi justeringar. Filmen gick igenom många faser längs vägen, förklarar Abrams.
Han bekräftar också att scenerna på Jorden spelades in i efterhand, då testpubliken krävde att få veta vad som händer på marken.
Inte ens skådespelarna själva kände till hur och när filmen skulle släppas. David Oyelowo berättar att han fick reda på titeln först i söndags.
- Jag var i Minnesota för att se på Super Bowl. Vi skulle ha ett konferenssamtal, och där fick vi reda på att två trailers skulle släppas, och att filmen skulle visas samma kväll. Det var onekligen spännande, men vi fattade ingenting.
Frågan är var "Cloverfield"-serien ska ta vägen härnäst? En idé som Abrams och gänget leker med är att låta överlevarna från "Cloverfield"-filmerna mötas.
- Vi har en del större idéer. Vi leker med roliga tankar. Vi pratar om så mycket saker. När tiden är rätt kan jag berätta men inte just nu.
- Jag var i Minnesota för att se på Super Bowl. Vi skulle ha ett konferenssamtal, och där fick vi reda på att två trailers skulle släppas, och att filmen skulle visas samma kväll. Det var onekligen spännande, men vi fattade ingenting.
Frågan är var "Cloverfield"-serien ska ta vägen härnäst? En idé som Abrams och gänget leker med är att låta överlevarna från "Cloverfield"-filmerna mötas.
- Vi har en del större idéer. Vi leker med roliga tankar. Vi pratar om så mycket saker. När tiden är rätt kan jag berätta men inte just nu.