Producenterna i Hollywood är vana vid att stå utanför rampljuset och låta skådisar och regissörer få allt beröm. Men om det finns någon superstjärna i denna yrkeskategori så heter han Jerry Bruckheimer. Har man växt upp med 80- och 90-talets storfilmer så har man garanterat sett hans namn i början på flera häftiga filmäventyr, från "Top Gun" till "Pirates of the Caribbean".
Bruckheimer har över 100 filmer och tv-serier på sin meritlista, som fortfarande växer i stadig takt. Bara i sommar är han aktuell med flera storfilmer - som de nostalgiskt doftande actionkomedierna "Bad Boys: Ride or Die" på bio och "Snuten i Hollywood: Axel F" på Netflix.
Men när jag får ställa några frågor via Zoom är det under en pressdag med fokus på streamingaktuella "Young Woman and the Sea", några veckor innan den kom ut på Disney Plus. Det här är en lite annorlunda film för Jerry Bruckheimer, som emellanåt gillar att växla ned och få berätta om inspirerande personer. Som simmarpionjären Trudy Ederle, här skildrad av en suverän Daisy Ridley.
Det blev ett intressant samtal om hans långa karriär, om streamingbranschen och om hur han än idag, vid 80 års ålder, ödmjukt erkänner att han inte har en aning om vad som gör en film framgångsrik.
1. Till att börja med, vad lockade dig till "Young Woman and the Sea"? Vad var det som gjorde att du ville göra film av Trudy Ederles liv?
- Det började med Jeff Nathansons manus. Han ville hitta något som hans döttrar kunde titta på, men hittade ingenting. Så han gick till en bokhandel och plockade upp ett begagnat ex av "Young Woman and the Sea". Han kom till oss med boken och sa: "Jag tror det här kan bli en fantastisk film".
- Vad vi älskade med historien är att den handlar om en kvinna som gjorde något otroligt, men som har blivit bortglömd med tiden. Hon var den första kvinnan att simma över Engelska kanalen, och inte bara det, hon slog männens rekord med två timmar. Det är en otrolig bedrift, och en inspirerande historia. Jag älskar berättelser om människor som inspirerar andra.
- Hon banade faktiskt vägen för dagens alla stora kvinnliga atleter. I slutet ser vi hur hon firades med en enorm parad, men idag är det ingen som hört talas om Trudy. Jag vill inte att hon ska bli bortglömd, utan hyllad.
- Vi har gjort filmer som "Glory Road", "Remember the Titans" och "Black Hawk Down", som alla handlar om verkliga liv. Jag kände likadant här, att Trudy är en inspirerande person som folk behöver minnas.
2. Vad fick dig att känna att Daisy Ridley skulle bli perfekt för huvudrollen?
- Hon är vacker, till att börja med. Verkligen trevlig att titta på. Hon är en fenomenal skådespelerska och en atlet. Hon är bredaxlad och ser ut som en simmerska. Och hon kom otroligt förberedd för rollen. Hon tränade simning i tre månader med en engelsk OS-vinnare för att kunna känna sig bekväm i vattnet. Hon lade ner mycket tid på sin prestation.
3. Du har producerat många framgångsrika filmer. Vad behöver en historia ha för att bli en succé?
- Jag vet inte. Jag försöker bara göra filmer jag själv hade velat se. Det är det. Jag vet inte vad du gillar. Jag vet inte vad publiken gillar. Men jag vet vad jag vill gå och se. Och någon gång kommer det att ändras, och du kommer intervjua någon annan då folk inte längre vill se mina filmer. Men vi har haft tur och fått stor publik till många av filmerna jag gjort.
4. Flera av dina filmer som "Flashdance", "Farliga sinnen" och "Coyote Ugly" handlar om fördomar och jämlikhet mellan män och kvinnor. Men du gör också många actionfilmer med manliga stjärnor, vilket var stort i Hollywood under en lång tid. Tänkte du någonsin att du hade velat se fler kvinnliga huvudroller, men att det kanske inte gick på den tiden?
- Jag tycker inte det är något dåligt. Vissa av filmerna krävde manliga stjärnor för att det var så berättelserna var skapade. Vi vill göra filmer som visar alla olika slags män och kvinnor. Allt hänger på vad storyn kräver.
5. Regissören Joachim Rønning har berättat att han inte ville använda sig av greenscreen eller vattentankar, utan ta med publiken till det kalla vattnet på riktigt. Vilka utmaningar såg du som producent med att få "Young Woman and the Sea" gjord?
- Det blir såklart dyrare, så vi åkte till Bulgarien för att filma. Det är fantastiskt att spela in det. De gör många filmer där. De har fantastiska hantverkare och scenografer och folk som blåste liv i filmen. Vi sparade mycket pengar på det, och arbetskraften är också billigare.
6. Vad fick dig att välja Joachim som regissör?
- Han har gjort film på havet förut. Han blev Oscarsnominerad för en av sina filmer, vilket är fantastiskt. Han gjorde "Pirates of the Caribbean" med oss. Han är en konstnär, en äkta filmskapare som älskar hantverket. Han spenderar enormt mycket tid på att skapa underbara bilder, och han är proffsig och en fantastisk berättare.
Jerry Bruckheimer med Eddie Murphy på senaste "Snuten i Hollywood". Foto: Netflix
7. Jag har sett dina filmer på bio under de senaste 25-30 åren, älskar många av dem. Men den här släpps på Disney+. Vad känner du inför det? Och hur ser du på framtiden för streaming vs bio?
- Hur känner jag för att filmen släpps på Disney+? Jag är bara nöjd att Disney ville göra filmen. Vi var hos två andra studios innan och de ville inte göra den. Så vi hade tur att Disney klev in, och att vi ändå fick gå upp på bio i ett 20-tal städer i USA och i England.
- Jag vet att man vill se en del filmer hemma för att det är bekvämt, och andra går man ut och ser på bio. Du har ett kök hemma, men du gillar ändå att gå på restaurang, eller hur? Det är samma sak. Om restaurangen erbjuder fantastisk mat kommer du gå dit. Om det går en fantastisk film på bio kommer du gå och se den.
- Filmer är fortfarande något som bäst upplevs tillsammans i grupp. Det är underbart med en film som denna, att få se publiken applådera, skratta och gråta under filmen. Vi är glada att Disney gjorde den.
8. Gjordes filmen med bioduken som mål? Eller jobbar man annorlunda om man vet att man gör en film för tv-skärmar?
- Inte alls, vi jobbar alltid på samma sätt. Vi gör film för den bästa möjliga tittarupplevelsen. Oavsett om den ska ses hemma eller på bio. Det är alltid identiskt. Se på nya "Snuten i Hollywood", den gjordes som en biofilm och den går inte ens upp på bio. Den gjordes på samma sätt som "Bad Boys 4". Samma sak med "The Ministry of Ungentlemanly Warfare" som gick på bio och kommer till streaming. Vi tänker alltid, alltid på den bästa upplevelsen för tittarna, var de än befinner sig.
9. Det är förvånande att två studios hade tackat nej. Hur är det möjligt, med tanke på hur framgångsrik du är i filmbranschen?
- Det finns alltid någon smartare än jag. Någon som gått på Harvard och kan filmer bättre än jag. Det är så branschen fungerar. Vi gör vårt bästa för att få filmer gjorda, men det är likadant för alla. Det är svårt, speciellt med en mindre film som är ett historiskt porträtt om en kvinna. Då blir det väldigt svårt.
10. Så hur svårt var det att övertala Disney?
- Tja, det tog oss nio år att få till den här filmen. Det är lång tids väntan. Vi väntade tålmodigt i nio års tid för att se till att den blev gjord. Och resultatet är otroligt. Baserat på de visningar vi haft hittills så älskar folk filmen.
11. Filmen har många scener med vatten och hav, precis som i "Pirates of the Caribbean"-filmerna. Du måste ha lärt dig en del användbara saker därifrån. Berätta om vilka erfarenheter som du tog med dig in i detta projekt.
- Man vet alltid vad man ger sig in på. Man behöver gott om tid för att filma det. Det intressanta med vatten är att det ständigt förändras. Strömmen, vindarna, allt gör att båten som kameran står på flyttas, så man måste hinna vända tillbaks till rätt plats. Och solen måste vara på samma plats annars matchar inte bilderna. Det är väldigt svårt, men man behöver ha tillräckligt med tid för att filma dessa scener, och det var så vi gjorde.
12. De bästa sportfilmerna handlar inte enbart om sporten. Vad känner du att sportfilmerna ger publiken som gör dem så universella?
- Det är känslorna. Det handlar alltid om känslorna. Det gäller att berätta en historia med fantastiska karaktären och ett storslaget tema. Titta på "Top Gun: Maverick", det var häftigt med alla flygplan, men vad som verkligen gjorde filmen till en stor succé var känslorna.
- Det är samma sak med den här filmen. Den fick de högsta betygen från testpubliken av alla filmer jag gjort. Vi visade den för en testpublik, inte i Hollywood men i mellersta Amerika. De visste inte vad de skulle få se. Många kryssade i att de "skulle definitivt rekommendera" filmen, jag tror det var 100 procent av kvinnorna och 97 procent av männen. Vi märker att folk som ser filmen blir inspirerade och vill prata om den.
Daisy Ridley har huvudrollen i den inspirerande, verklighetsbaserade "Young Woman and the Sea". Foto: Disney
13. När du ser tillbaka på alla de filmer du gjort under din karriär, finns det några favoritprojekt? Eller är det som att välja bland sina barn?
- Du sa precis hur det är. Det är som att välja bland sina barn. Alla filmerna är som mina barn, och varenda en kom med sina egna hinder och utmaningar. Men i slutändan är jag verkligen nöjd över dem.
14. Du fyllde 80 förra året, och när jag pratade med regissören säger han att du är den som har mest energi på inspelningen...
- Påminn mig inte, men tack.
Ibland hör vi om skådespelare som går i pension vid en viss ålder, eller filmskapare som Tarantino som vet när de ska göra sin sista film. Tänker du någonsin på att dra dig tillbaka? Eller kommer du att fortsätta göra film så länge du kan?
- Jag fortsätter så länge jag kan kliva upp ur sängen på morgonen och få på mig mina stridskängor och gå till jobbet. Det är vad det handlar om. Jag älskar mitt jobb. Jag älskar att vi kan göra folks liv bättre i två timmar, vi kan underhålla dem och låta dem tänka på annat. Att vi kan ge dem en fängslande och emotionell resa. Vi säger alltid att vi är i transportbranschen. Vi tar dig från en plats till en annan, och det är precis vad "Young Woman and the Sea" gör.
15. Du har gjort en del sportfilmer, flera sanna historier. Men också storfilmer med fantastiska hjältar, som "Top Gun" och "Days of Thunder". Finns det något från dina tidigare filmer som inspirerade dig vid arbetet med denna?
- Man lär sig av allt man gör. Man samlar information och ser vad som funkar för en berättelse eller en karaktärs utveckling. Och ju äldre man blir desto mer vill av dessa kunskaper vill man få in i sina filmer. Jag har lärt mig mer av mina misstag än av mina framgångar". Det är så jag ser på det. Man vill samla på sig kunskap och ta med det i sin nästa film.
16. Blev du besviken eller förväntansfull när du hörde talas om att filmen "Nyad" med Annette Bening skulle släppas bara några månader innan din film?
- Den kom nästan ett år tidigare. En mycket annorlunda historia. Jag har inte sett "Nyad" men folk säger att den är helt annorlunda. Jag tänker att det finns utrymme för många filmer, oavsett tema. Samma sak hände oss när vi släppte "Armageddon", en annan film om en asteroid kom ut kort innan oss. Men det gick väldigt bra för oss. Så det spelar ingen roll, när man har gjort en bra film kommer folk se den. Och det är ni i publiken som får avgöra om vi har gjort en bra film.
17. Låt oss prata om publiken. Vem hoppas du ska få se filmen? Är den riktad specifikt mot unga kvinnor?
- Jag tror att den är till för alla. Baserad på vår testpublik älskade alla filmen, oavsett ålder och annat. Man blir fängslad av karaktären, hennes resa och alla känslor.
18. Du har alltid många projekt i luften, även nu jobbar du med flera filmer som är på gång. Med tanke på att "Young Woman and the Sea" är en film i mindre skala, hur mycket tid lägger du egentligen på den? Hann du exempelvis lära känna Daisy Ridley personligen?
- Absolut. Jag lägger ner så mycket tid som möjligt på våra filmer. Jag kan inte vara med varenda dag, men jag är med en hel del, och träffar våra skådespelare, författare och regissörer. Jag stöttar dem vid förproduktionen och manusarbetet och är involverad i rollsättningen, klippningen och musiken. Jag vill vara med under hela filmskaparprocessen.
Bruckheimer med Johnny Depp under inspelningen av piratfilm.
19. Hur har filmskapande förändrats under din karriär?
- Vi har nu så många olika verktyg att tillgå. Vi kan skapa fantastiska saker digitalt. Många av de Marvelfilmer som görs hade inte varit möjliga när jag började min karriär. Det skulle ha sett cheesy ut. Så specialeffekter är ett stort framsteg. Och biograferna blir allt bättre. Vi får bättre ljud och bättre bildkvalitet, tack vare IMAX och allt mer avancerad utrustning. Vi har lättare kameror, vi har 4K. Allt det leder till en bättre upplevelse för publiken.
20. Joachim Rønning jobbar enligt IMDb på en ny "Pirates of the Caribbean". Kan du berätta något om den?
- Vi jobbar på ett manus. Det är allt jag kan säga. Jag ska försöka göra den så bra som möjligt. Men de där filmerna tar tyvärr lång tid att göra.
21. "Top Gun", "Bad Boys" och "Snuten i Hollywood" är bara några av dina storfilmer från 80- och 90-talet som nu gör comeback. Och är populärare än nånsin. Vad tror du det är som gör oss så nostalgiska?
- Jag tror att publiken älskade den upplevelsen de fick första gången. Ofta vill de uppleva samma sak igen. De blir förälskade i karaktärerna och de vill ge sig ut på en ny resa med dem. Det är därför vi gör fler. Publiken älskar Axel Foley, och Mike och Marcus i "Bad Boys". Det är anledningen till att vi gör nya filmer med dem.
- Men samtidigt som publiken vill ha samma upplevelse så vill de också se något nytt. Det är en fin balansgång. Vi har lyckats bra med våra tidigare uppföljare och förhoppningsvis tas de nya emot lika bra.
22. Hur svårt är det då att ta en gammal historia och presentera den för en modern publik?
- Som sagt, man vill göra något som känns fräscht och annorlunda. Men med samma rollfigurer. I "Snuten i Hollywood 4" fick vi med oss alla från originalfilmen. Det var väldigt kul. Och det finns en emotionell berättelse som vi inte sett tidigare. Den följer Axel och hans dotter som han inte träffat på länge. Men samtidigt finns där samma humor och action som i originalet. Så vi försöker hitta på något nytt varje gång.
- I "Bad Boys 4" är Mike och Marcus tillbaka, kul karaktärer som publiken blev förälskad i. Man vill följa med dem på nästa äventyr.
23. Finns det andra bortglömda karaktärer som du skulle vilja göra film om? Någon som ännu inte har fått en film?
- Det finns alltid många historier som vi arbetar på. Vi har en annan intressant sportfilm på gång, om en fotbollsspelare. Så vi hittar berättelser överallt, om människor som gjort extraordinära saker men som har blivit bortglömda. Vi letar ständigt efter nya historier.