Film

Skribent

Mats Karlsson

25 juni 2018 | 19:00

Komedier går sämre än någonsin på bio

Det har inte gått så här dåligt sedan 1995.
I en färsk rapport från The Wall Street Journal visar det säkert många har misstänkt länge, komedier är inte längre en het potatis i Hollywood. Så här låga biosiffror har inte genren uppvisat sedan 90-talet.
 
Förra årets mest framgångsrika komedi var ”Girls Trip”, med intäkter på 140 miljoner dollar världen över. Merparten av pengarna kom från amerikanska biodukar. Men även om filmen var en succé, är siffrorna alarmerande. Inte sedan år 1995 har den mest populära komedin dragit in så lite pengar. Och då kostade biobiljetterna ungefär hälften mot vad de gör idag. 
 
Enligt affärstidningen (som har fokus på den amerikanska biomarknaden) snittade komedigenren 141 miljoner dollar år 2013, 109 miljoner år 2015 och endast 85 miljoner förra året. Hittills i år är "Game Night" den mest framgångsrika komedin, med måttliga 69 miljoner dollar.
 
Som förklaring till den starkt nedåtgående trenden nämns konkurrensen från YouTube och ståupp-specialer på Netflix.
 
En annan anledning kan vara att stora blockbusters, och specifikt superhjältefilmer, allt oftare bjuder på skratt mellan de stora specialeffekts-slagen. Filmer som ”Thor: Ragnarök”, ”Deadpool 2” och ”Superhjältarna 2” ger publiken en genremix, menar PR-konsulten Megan Colligan:

- De största filmerna inkluderar så mycket, även komedi, att när man har sett en behöver man inte gå och se en annan film för att få sin dos av komedi tillfredsställd.
 
WSJ belyser också att flera populära komediskådisar (Adam Sandler, Will Ferrell och Chris Rock) har skrivit kontrakt med redan omnämnda Netflix, och det resulterar i att de gör allt färre komedier för bio.
 
Hur ofta går ni och ser komedier på bio?
| 25 juni 2018 19:00 |