Snart är det äntligen dags för filmälskarens julafton.
Oscarsgalan streamar den 3 mars, detta år på Disney+, efter en del om och men.
Något annat vore ju konstigt, årets upplaga har potential att bli en publikfavorit bland galorna, med den hyllade talkshow-värden Conan O’Brien som leder galan och ett stort antal filmer som gått hem hos såväl publik som kritiker.
Vilken film blir då utnämnd till det största filmpriset, Bästa film? Konkurrensen är stenhård, med ett stort antal hyllade dramer och till och med en och annan skräckfilm- och blockbuster.
Låt er dock inte luras. Vinnaren kommer att bli ”Brutalisten”.
Varför? Den uppenbara anledningen är ju att filmen vann samma pris vid Golden Globes, vilket brukar kunna vara ett tecken. Men nu ska vi inte vara så tråkiga.
Vi gör en liten check i tidigare års galor. Fjolårets vinnare är förstås ”Oppenheimer”, ett annorlunda, men ändå snarlikt drama. En toklång och storslagen biografisk film om tiden kring andra världskriget och en man som kämpar sig genom motgångar och kliver över lik för att nå framgång.
Många andra typer av filmer har visserligen tagit hem priset däremellan, men oavsett om vi talar om ”A Beautiful Mind”, ”12 years a slave”, ”Coda” eller ”Moonlight” så går det inte att förneka att man i regel ofta dras till filmer som har ett viktigt budskap om vår samtid att förmedla.
Ämnen som lyfts fram i ”Brutalisten” är sådana som rasism, antisemitism och eftermälet av förintelsen. Sådant brukar akademin ha lätt att ta till sig, av förståeliga anledningar.
Som vår recension av Annika Andersson beskriver: "Regissören Brady Corbets film kan inte kallas annat än ett ambitiöst mästerverk" och att alla som är intresserade av Oscars bör se denna, "det är ingen film man kommer undan".
Priset för Bästa film ska ju förstås gå till en film som vågar något nytt och det får man verkligen säga om ”Brutalisten”. På samma sätt som ”Everything Everywhere All at Once” och ”The Shape of Water” tänjde på gränserna blev Brady Corbets drama en rå och nyskapande återgång till klassisk filmkonst, komplett med en ömsint och relaterbart episk familjesaga, ett starkt soundtrack och en ”intermission” som skiljer filmens två delar.
Det klassiska och annorlunda inspelningsformatet VistaVision lär ju inte sänka dess chanser heller som ett vågat mästerverk. Akademin lär, liksom oss filmälskare, uppskatta en ambitiös och klassiskt filmad berättelse.
Vill man välja en passande film som dessutom gått hem hos biopubliken behöver man inte kolla mycket längre än denna film. "Brutalisten" blev nämligen en av de mest sedda filmerna vid sin biopremiär.
Så, där har vi min antagna vinnare för Oscarsgalan. Förutom att vara ett mästerverk är ”Brutalisten” uppseendeväckande och omtalad nog för att vara ett givet val för Bästa film.
Har jag rätt? Avgör själv den 3 mars, då du ska knappa in på Disney+ under natten.