J.R.R. Tolkiens ”Sagan om Ringen” är möjligtvis fantasygenrens mest inflytelserika bokserie. Men trots dess påverkan på många andra populära verk i genren ansågs en filmatisering av källmaterialet länge vara omöjlig. Den komplexa och vidsträckta handlingen, alla dussintals påhittade namn, de enorma miljöerna och den svårförståeliga jargongen gjorde serien ofilmbar.
Men år 2001 förändrades allt. Det finns ingen som kommer hävda att Peter Jacksons "Sagan om Ringen"-trilogi inte är den ultimata adaptionen av Tolkiens enorma bidrag till fantasygenren. För många utklassar filmerna även källmaterialet som en bättre version av berättelsen. Bokpurister kanske ryser, men det är sant. Trilogin är ett kulturellt landmärke inom film som inte kan jämföras med något annat. Men idag ska vi försöka i alla fall.
Frank Herberts ”Dune” är möjligtvis science-fictiongenrens mest inflytelserika bokserie. Men trots dess påverkan på många andra populära verk i genren ansågs en filmatisering av källmaterialet länge vara omöjlig. Den komplexa och vidsträckta handlingen, alla dussintals påhittade namn, de enorma miljöerna och den svårförståeliga jargongen gjorde serien ofilmbar.
Men år 2021 förändrades allt. Denis Villeneuves ”Dune” visade att berättelsen kunde fungera på bioduken utan att förlora sin själ och tematiska grund.
Nu, efter ”Dune: Part Two”, är det klart att den nya filmatiseringen är den ultimata adaptionen av Herberts enorma bidrag till science-fictiongenren. Publiken har därför varit snabb att jämföra det med Peter Jacksons ”Sagan om Ringen”-trilogi.
Peter Jackson och Denis Villeneuve var rätt filmskapare vid rätt tidpunkt
Man kan naturligtvis vara tacksam över att både Peter Jackson och Denis Villeneuve var livslånga fans av böckerna de adapterade. Båda lyckades ha precis tillräckligt mycket inflytande vid precis rätt tidpunkt för att få filmatisera deras drömprojekt utan kompromisser. Båda satt även på en varsin Oscarsnominering när den chansen uppstod, Jackson för sitt manus (tillsammans med Fran Walsh) till ”Svarta änglar” och Villeneuve för sitt regi för ”Arrival”.
Villeneuves vision består först av två filmer som täcker en varsin halva av ”Dune”, den första boken i serien. Om intresset finns (den finns) kommer berättelsen om Paul Atreides avslutas med en sista film som täcker Herberts uppföljare, ”Dune Messiah”.
Till skillnad från de flesta filmtrilogier har Villeneuves ”Dune”, likt Peter Jacksons ”Sagan om Ringen”, alltså planerats att vara en trilogi redan från början. Publiken kan vara trygg i att veta att filmskaparna har en plan.
”Dune” och ”Sagan om Ringen” handlar om makt
Naturligtvis finns det tematiska likheter i båda berättelserna. Flera av Tolkiens karaktärer har möjligheten att bekämpa antagonisten Sauron med hjälp av ringens krafter, men förstår att frestelsen att få den makten kan oundvikligen leda till mer ondska.
I ”Dune” behöver Paul Atreides bestämma om han borde ansluta sig till Fremens kultur och bli deras messianska gestalt för att kunna besegra Harkonnen och kejsaren. Paul vet dock att den makten också möjligen leder till stora konsekvenser.
Makt är en central tematik i båda världarna, men resultaten är väldigt olika. ”Sagan om Ringen” är en klassisk heroisk saga i ett romantiserat förflutna. Det är en verklighetsflykt där hjältarna är enkla för publiken att heja på och antagonisterna är enkla att peka ut. ”Sagan om Ringen” landade på biograferna vid rätt ögonblick där publiken mest av allt ville kunna se upp till huvudkaraktärerna. Det är den ultimata berättelsen om gott mot ont.
”Dune” däremot är en tragedi i en dystopisk framtid. Det är en helt främmande värld med osympatiska karaktärer som manipulerar mytologier & religion som sakta förstör deras liv. Berättelsen utforskar politik, religion & maktmanipulation och linjen mellan gott & ont är otydlig. I ”Dune” hade karaktärerna alltså utan tvekan använt ringen.
Det är en varning mot karismatiska ledare och messianska hjältar. Att serien skulle få en tid i rampljuset och bli en stor succé både kritikiskt och kommersiellt är kanske ett mirakel.
Publiken är redo för storfilmer som utmanar
Men många biobesökare har visat att de är redo för mer utmanande berättelser i blockbusters. Visst var resan hit fylld av många barnsliga reaktioner på Luke Skywalker i ”The Last Jedi”. Att kunna erkänna att hjältarna man gillade som barn inte alltid var perfekta är något många fans inte var redo att göra.
Men utanför de pinsamma reaktionerna är det många storfilmer som vågat utmana publikens uppfattning om hjältemod på sistone. ”The Batman”, samtidigt som det är en strukturellt mer utmanande superhjältefilm, implicerar hjälten i skurkens terrordåder och visar bristerna i Batmans bild av gott och ont. Publiken flockade i chockerande mängder för att se ”Oppenheimer”, kanske det bästa exemplet på en moraliskt utmanande bioupplevelse. Även ”Barbie” avstod från en förenklad rätt-eller-fel moral för att istället ifrågasätta de sociala strukturerna som byggt upp vår värld.
Utanför biografen har vi haft ett decennium av ”Dune”-liknande moraliskt komplexa karaktärer på tv med ”Game of Thrones”, möjligtvis popkulturens höjdpunkt på sistone. När ”Sagan om Ringen” väl kom tillbaka med ”Maktens Ringar” fick serien se sig själv besegrad vecka efter vecka av "House of the Dragon". Inte minst nog på grund av att den förstnämnda inte känns lika intressant för dagens tittare.
Tidigare anpassningar av ”Dune” slutade ofta upp med att begrava poängen med berättelsen, men Villeneuve verkar hårt inställd att utforskare tematiken djupare än även Frank Herbert gjorde. Det känns som att publiken är redo för mer svårtillgängliga berättelser på ett sätt som kanske bevisar att ”Dune” bara kunde ha blivit en storsuccé nu.
Första filmen hyllades av både publik och kritiker och kammade tillslut hem sex Oscars. Med ”Dune: Part Two” har biointäkterna exploderats och många vågar redan hävda att det är en av de bästa uppföljarna som någonsin gjorts.
En fortsatt framgång för serien på Oscarsgalan 2025 är oundviklig och alla väntar nu med djupa andetag på sista filmen i trilogin. Inte sedan ”Sagan om Ringen” har en filmatisering av en genredefinierande bokserie landat så perfekt bland dagens popkultur.