KRÖNIKA

Skribent

Gäst

2 juli 2022 | 12:30

Krönika: Varför ska jag ens se filmen?

Dagens filmtrailers visar oss alldeles för mycket av handlingen, skriver krönikör Jonna Carlberg och efterlyser kvalitet framför kvantitet.
Julia Roberts och George Clooneys nya romantiska komedi “Ticket to Paradise”. Jag har vetat om att den ska komma och häromdagen sedan publicerade Universal Pictures trailern. Tre minuter senare har jag skrattat, fått gåshud och förstått karaktärerna. Mina behov när jag startade trailern är mättade, jag är inte exalterad på mer.
 
Varför ska jag ens se filmen? Jag har fått alla ”punchlines”, jag har vittnat huvudrollernas första kyss och jag har redan fått se brytningen i filmen där allt går dåligt innan de sedan kommer lösa det och filmen kommer sluta lyckligt.
 
 
För mig har trailers alltid inneburit spänning. Första titten på den där rullen jag längtat efter. Nu kommer jag dra till med en stark och personlig åsikt, men trailerna blir bara sämre och sämre. Vill verkligen publiken få allt serverat såhär?
 
Trailers är reklam och det ska sälja in oss på att vilja betala för att se den. Backar vi några år så var det vi kallar för ”teaser” idag, det var trailern. Det var en kort scen från filmen eller ett separat klipp på några sekunder. Här ska vi få känslan av filmen. Känner jag värme? Obehag? Spänning? Trailern lovade dig grundkänslan hos filmen, de lovade dig genren och när filmen skulle släppas. Du såg filmen, du upplevde allt som filmen levererade och du antingen nöjd eller missnöjd med filmen du såg.
 
I veckan släpptes första trailern för ”Hocus Pocus 2”, den var kort och mer än tillräcklig. Den levererade en glimt av handlingen, den gav oss känslan och vi fick se en liten blick av de karaktärer vi är här för att se igen. Jag tycker verkligen inte vi behöver mer. Dock så vet både jag och du som läser det här att det kommer komma fler trailers och att vi kommer få se mer än vad som behövs, långt innan premiär.
 
 
Kanske är det så att den stora mängden filmer som släpps nu för tiden behöver ge mer från början för att vi ska välja dem ur högen? Vi behöver bli lovade mer så vi är helt säkra på att vi inte slösar bort en filmkväll på något halvkast. De måste ge oss massor för att vi ska bli imponerade, starta deras film och ingen annan. Förtjusningen i detta då, att inte veta om vad som ska hända? Att bli överraskad och överrumplad av känslor? För cirka 2 år sedan slutade jag se på trailers. Det förstörde upplevelsen och jag anser inte att de behövs, inte på den här nivån.
 
Korta ner trailers. Ge oss inte allt i förhand. Kvalitet före kvantitet. Jag tror starkt på att det är att vi alla har så stort urval som gjort att de måste publicera maffigare reklam. Också tror jag starkt på att det förstör vår filmupplevelse. Ett tips som avslut, gå på bio och se inte trailern innan. Se affischen, läs den korta beskrivningen och ta ett snabbt beslut. Förstå hur legendariskt det hade varit att se ”Spider-Man: No Way Home” utan att ha sett en enda scen av filmen innan?
 
Jonna Carlberg
| 2 juli 2022 12:30 |