1992 kom ett förslag från ett företag som hette Goddard Group, som gick ut på att bygga en fullskalig replika av det legendariska "Star Trek"-skeppet U.S.S Enterprise, komplett med restauranger, guidade visningar, åkattraktioner och liveunderhållning.
Kolla in bilden nedan för att få ett grepp om hur stort skeppet hade blivit:
U.S.S Enterprise, nästan fyra gånger så högt som frihetsgudinnan.
Projektet skulle ha kostat cirka 150 miljoner dollar att slutföra, men förlorade tävlingen mot bidraget som kom tvåa, "Freemont Experience", på grund av en omständighet ingen hade kunnat räkna med.
Gary Goddard, chefen för Goddard Group, hade lyckats övertyga nästan alla berörda parter om storheten i sitt projekt, och den sista personen som återstod att övertala var Paramounts VD, Stanley Jaffe.
- Allt vårt hårda arbete med att få ombord Paramount, borgmästaren och stadsplaneringsnämnden hade sammanstrålat i ett enda avgörande ögonblick. Vi var redo att sätta igång projektet. Pengarna fanns på plats, vi hade fått marken från staden, vi hade förhandlat klart om licenskostnaden med Paramount. Om Mr. Jaffe säger "ja" så kör vi igång. Staden ville att vi skulle annonsera våra planer redan veckan efter på en presskonferens.
Bild från "Star Trek".
Så vi var alla på plats i det där mötesrummet, och jag går igenom hela projektet för Mr. Jaffe. Utformingen, ritningarna, konceptet. Allting. Alla strålade verkligen efter att jag hållit min inspirerade "pitch". Alla, förutom Mr. Jaffe. Han tackade oss för vår ansträngning, och han gratulerade oss för att vi hade skapat ett banbrytande och modigt koncept, och sedan sa han:
"Ni vet, det här är ett massivt projekt. Ni ska bygga ett fullskaligt Enterprise i hjärtat av Las Vegas. Å ena sidan låter det spännande. Men å andra sidan kanske det inte är en bra idé för oss."
Alla i rummet blev fullständigt förstenade. Framförallt jag, därför att jag kunde se var han var på väg med sitt resonemang.
Han fortsatte:
"I filmbranschen, när vi gör en stor film och den sedan visar sig floppa, så tar vi lite dålig publicitet i några veckor eller månader, men sedan försvinner det. Nästa film kommer ut och alla glömmer den gamla. Men det här, det är annorlunda. Om det här inte funkar, om det floppar, så kommer det där skeppet att stå där för evigt."
Jag minns att jag tänkte: "Herregud, den här människan fattar verkligen inte grejen".
Jaffe avslutade med att säga:
"Jag vill inte vara personen som godkände det här projektet som sedan kanske visade sig vara en flopp som för alltid finns kvar."
Och med de orden krossade Mr. Jaffe ungefär fem månaders hårt arbete och dödade samtidigt en av tidernas häftigaste idéer. Stanley valsade ut ur rummet och jag tror att alla var chockade, ärligt talat. Ingen kunde tro på vad som just hade skett. Men vår dröm dog där.
Så nära var det alltså att vi hade kunnat gå ombord på en fullskalig replika av U.S.S Enterprise, och samtidigt besöka vad som säkerligen hade blivit en av världens största turistattraktioner.