Idag börjar det: 12 dagars filmfest på den franska Rivieran, tillbaka ”på riktigt” för första gången sedan 2019. MovieZines chefredaktör är i skrivande stund på väg till Cannes för att rapportera från världens mest prestigefulla filmfestival. Även i år görs vår bevakning i samarbete med Filmstaden.
Kommer Cronenberg lyckas skrämma iväg publiken efter fem minuter? Är Tom Cruises senaste blockbuster verkligen Oscarmaterial? Och vem av svenskarna i tävlan har bäst chans på Guldpalmen?
Frågorna är många och förväntningarna höga när Cannes återigen rullar ut mattan för filmvärldens elit. 2020 ställdes kalaset in och 2021 ordnades en mer pandemibegränsad festival i juli, så det här blir första gången på tre år som Croisetten fylls av stjärnor, journalister, fotografer och glamour. Precis som det ska vara.
Årets upplaga av Cannes Film Festival är den 75:e, och det känns lite som att vara på väg in i Hungerspelen. Fighten om biljetterna har redan börjat - festivalens förbokningssajt stötte på strul under måndagsmorgonen, ingen lovande start på veckan. Snart var dock problemen under kontroll och jag ser redan fram emot kvällens invigningsfilm som är ”The Artist”-regissören Hazanavicius zombierulle ”Final Cut”, Mavericks comeback på torsdag och så helgen, som fylls av svenska guldpalmen-kandidater.
Att komma tillbaka till Cannes för kanske tionde gången (men vem håller räkningen?) är lite som att komma hem. Hem till en faster på landet som man pliktskyldigt besöker en gång om året för den stora skäktträffen. Det är högljutt, det är stressigt, det är gratis luncher och rosé - men också alldeles alldeles underbart. När lamporna i salongen släcks ned, den välkända trudelutten spelas upp och man sveps in i nya äventyr och livsöden, med filmer man inte vet någonting om från filmskapare som ständigt överraskar, då är Cannes the place to be.
Som vi gjort sedan åtminstone 2017 så sker MovieZines bevakning av festivalen i samarbete med Filmstaden. Du kommer hitta de senaste recensionerna och nyheterna här på MovieZine plus en del röda mattan-mingel i Filmstadens sociala kanaler. Håll utkik efter vår dagliga rapportering hela vägen fram till lördag 28 maj!
5 saker jag ser fram emot i Cannes 2022:
Svenskarna som tävlar om Guldpalmen
Det var några år sen som Ruben Östlund knep den eftertraktade Guldpalmen med sin komedi ”The Square”. På lördag är han tillbaka med ”Triangle of Sadness”, en ny film i samma stuk som tar sitt avstamp i modevärlden. Ali Abbasi, tidigare uppmärksammad för ”Gräns”, tävlar med thrillern ”Holy Spider” och Tarik Saleh (”The Nile Hilton Incident”) är tillbaka med dramat ”Boy From Heaven” med Fares Fares.
Cronenbergs body horror
Groteska operationer och mutationer står i fokus i provokatören David Cronenbergs nya thriller ”Crimes of the Future”. Viggo Mortensen, Kristen Stewart och Lea Seydoux medverkar i filmen som regissören tror och hoppas ska göra oss alla illamående. Mysigt!
Tompa är tillbaka i ”Top Gun”-brillorna
Cannes är inte direkt känt för att samla Hollywoods blockbusters på rad, men även de vet att viss stjärnglans behövs för att locka publik och få press. I dagarna landar Tom Cruise på festivalen, för första gången på 30 år - då var det ”Drömmarnas horisont” som visades upp, nu laddar vi för actionpackade ”Top Gun: Maverick”.
Baz Luhrmanns ”Elvis”
Baz Luhrmann är en favoritregissör som gör film alltför sällan, men när han väl gör det så brukar det bli episkt, filmiskt och känsloladdat. Jag har värmt upp med några av hans tidigaste filmer och biografin ”Elvis” får avsluta min Cannes-vistelse nästa vecka. Austin Butler iklär sig rollen som musikikonen Elvis Presley och Tom Hanks spelar hans manager.
Jessie Buckley briljerar i ”Men”
Ok, det här är lite fusk… Jag har redan fått se Alex Garlands ”Men” på en tidig pressvisning inför Cannes, men jag får inte säga hur fantastisk den är förrän den har visats på festivalen på söndag. Då kommer ni i min recension kunna läsa en hyllning till en djupt obehaglig skräckis, och hade det inte varit för embargot så hade jag redan nu kunnat avslöja att ni kan vänta er några riktigt chockerande scener. Men mer om det i helgen. ”Men” går upp på vanliga biografer redan 3 juni.
Cannes Film Festival pågår mellan 17-28 maj 2022. Följ bevakningen här på moviezine.se och på filmstaden.se samt i våra sociala kanaler.