Tidigare under veckan rapporterade Variety och Deadline om att "Gypsy" blir ännu en i raden av Netflixserier att läggas ned under de senaste månaderna. "Gypsy" fick likt "Girlboss" endast en säsongs förtroende av Netflix, därefter blev det uppenbart att ingen av serierna var bra nog att fortsätta med - på pappret.
För mig innebär den här nedläggningen bra mycket mer än att bara vara en nedläggning i raden. Det är en bekräftelse på det skifte vi sett hos Netflix under året. Illusionen av Netflix som "räddaren i seriernöden" är nu som bortblåst - helt i onödan.
Jag skrev själv en artikel inför premiären av "Gypsy" med rubriken: "Naomi Watts glänser i "Gypsy" - men serien i sig är ett sömnpiller". Efter att ha sett hela säsongen i förväg hade jag på känn att den skulle få väldigt svårt att locka till sig en publik med det extremt långsamma berättandet. Nedläggningen hos vilken annan distributör som helst, hade varit självklar.
Att Netflix väljer att lägga ned "Gypsy" är helt och hållet rätt beslut, sett till hur långtråkig och intetsägande den ändå var som serie. "Girlboss" lyckades inte heller att övertyga med sitt berättande, vilket innebar att publiken uteblev. Varför skulle en distributör då vilja lägga mer pengar på ett redan dödsdömt projekt? I alla andra fall har den brutala nedläggningen som sagt varit given.
Netflix har däremot byggt upp ett seriemaskineri utan dess like. Samtidigt som de flesta distriubtörer släpper ett avsnitt i veckan av sina serier, så släpper Netflix en hel säsong av något nytt Netflix Original (nästan) varje fredag.
Inte nog med det. Netflix är ofta den "räddare i serienöden" vi serieknarkare vänder hundögonen åt så fort en "vanlig distributör" väljer att lägga ned en favorit av budgetskäl. "Hannibal"-fansen vet precis vad jag menar här... "The Killing", "Gilmore Girls", "Fuller House" och "Arrested Development" är exempel på återupplivningar där Netflix räddat dagen för seriernas fans.
När Netflix själva valt att avsluta serier tidigare så har dem åtminstone gjort det med lite finess. Emmyvinnaren "Bloodline" fick gå i graven när inspelningskostnaderna ökade markat på grund av en lagändring i Florida (staten serien spelades in i).
Seriens skapare gavs däremot chansen att knyta ihop säcken i en något kortare säsong, där de gick från tretton till tio avsnitt istället. En välkommen lösning - som seriens skapare däremot schabblade bort något fruktansvärt med series två absolut sämsta avsnitt som final. Jag har väntat på en chans att ta upp det här; det näst sista avsnittet av "Bloodline" har det oftattbart låga betyget 4,1/10 på IMDb - desto fler som ser det desto lägre blir det. Tyvärr är det så jag kommer minnas denna fantastiska serie som åren tidigare var i topp på mina topplistor.
När "Sense8" lades ned tidigare i år lyckades seriens fans även där få till en kompromiss - där ett sista dubbelavsnitt kommer få att agera final för hela serien. Vilket gör att vi slipper att sitta här med mängder av trådar hängandes. Netflix red här in och räddade sin egen serie och lyckades bevara illusionen av "räddaren i serienöden".
"The Get Down" och "Marco Polo" var tillsammans med "The Crown" några av Netflix allra dyraste produktioner. "Marco Polo" fick en andra chans - trots låga tittarsiffror medan "The Get Down" lades ned (efter en produktion av mängder av problem och förseningar) efter att publiken uteblev. Det är förståeligt att Netflix inte vill punga ut med drygt en halv miljard kronor till för att dessa serier ska få ett prydligt avslut.
Men med nedläggningarna av de avsevärt billigare serierna "Girlboss" och "Gypsy" (som slutar med en stor cliffhanger) råder det nu ingen tvekan om saken. "Gypsy" kunde lika gärna ha fått en indiefilmsliknade avslutning, där Netflix avslutade serien prydligt - med bibehållen status som en distributör bättre än konkurrenterna.
Netflix är nu precis som alla andra distributörer av högkvalitativ tv, på samma nivå som HBO och FX varit länge. Bara för att en serie görs av Netflix så innebär det inte längre att om du är en av dem som gillar den - så kommer du att få ett värdigt avslut på serien. Du måste vara i en majoritet för att Netflix ska låta den komma tillbaka.
Netflix är fortfarande en av de största och mest flitiga distributörerna av grymma serier, vilket Emmynomineringarna inför galan i september bevisar. Men illusionen av Netflix som något mer än ett företag som kommer att kapa en serie vid fotknölarna, så fort den inte når en tillräckligt stor publik under sin första säsong - är nu slutligen bortblåst.