När filmen om Donald Trump på 80-talet skulle säljas i USA fick den nobben av Netflix. Svenske regissören Ali Abbasi menar att det beror på de många MAGA-anhängare son är prenumeranter i USA.
- USA är deras största marknad. Jag fattar det, ur en affärssynpunkt. Om man säljer toapapper så vill man inte stöta sig med hälften av kunderna som ska torka röven. Man vill kunna sälja toapapper till alla, säger han till Hollywood Reporter.
Han förstår också varför Netflix kanske inte vill stöta sig med Donald Trump själv:
- Vad händer om han vinner valet och ger sig på dem med all sin makt? Jag förstår hur de tänker. Den potentiella risken är inte värd det.
- Men så här tycker jag: vi sysslar med content. Vi säljer inte KitKats. Med content gör man ibland folk glada och nöjda, och ibland blir de obekväma eller provocerade. Det är så det funkar. Det borde inte komma som en överraskning.
"The Apprentice" heter filmen som just nu har gått upp på bio i både Sverige och USA. Den berättar historien om en ung Donald Trump som kämpade sig fram i byggbranschen i New York under 1970- och 80-talet med sin nyfunne advokatvän, den skrupelfrie Roy Kohn. Sebastian Stan, Jeremy Strong och Maria Bakalova spelar huvudrollerna.