NY Times rapporterar att Netflix har gått ut med information till sina anställda att planerna på en billigare prenumerationsnivå med reklam, kommer att skyndas på och troligtvis hinna rullas ut redan innan årets slut. Netflix-chefen Reed Hastings har tidigare pratat om planerna som något man förväntades börja med inom två års tid ungefär.
"Ja, det är snabbt, ambitiöst och kommer kräva vissa kompromisser" sägs ha varit en del av meddelandet till de anställda. Informationen ska även ska ha inkluderat en jämförelse med konkurrenterna: "Varje större streamingtjänst förutom Apple har eller har sagt att man kommer att erbjuda en reklamfinansierad tjänst. Med goda anledningar, folk vill ha lägre prisalternativ."
Netflix har själva valt att inte kommentera nyheten officiellt om det påskyndade arbetet med att lansera reklamdelen av tjänsten. Men med tanke på att man förväntar sig att tappa 2 miljoner prenumeranter under det kommande kvartalet och även fått en hel del dålig press efter att man även gick ut med att företaget kommer försöka få de 100 miljoner kunder som (Netflix själva misstänker) delar sitt konto med personer utanför hushållet att börja betala för sig, så verkar reklam-alternativet helt enkelt se ut som en allt bättre möjlighet att täppa till tappet.
Det bör däremot kanske tilläggas att det inte finns något som tyder på att reklam ska börja leta sig in även i de prenumerationsnivåer som redan existerar hos Netflix, utan det är en helt ny billigare prenumerationsnivå som planeras.
Läs också: Netflix har officiellt blivit framtidens gammel-tv
Skulle du kunna tänka dig att få in reklam på Netflix mot ett lägre månadspris? Var går din gräns? Kommentera gärna nedan!