Serie

Skribent

Viktor Eriksson

17 juli 2024 | 12:30

Ny undersökning visar att Netflix inte är den största streamingplattformen

Reklamfinansierad streamingtjänst från 2005 dominerar nu även TV-marknaden.
En ny undersökning genomförd av Nielsens The Gauge visar att under juni månad så var det inte Netflix som var den största streamingtjänsten i USA, utan Youtube. Det hela uppmärksammades först av Gamespot.
 
Netflix beräknades stå för 8,4 procent av all streaming som gjordes via uppkopplade och traditionella TV-apparater under månaden medan Youtube stod för hela 9,9 procent.
 
Detta är också den största andelen av marknaden som en ensam streamingplattform lyckats ha sedan Nielsen påbörjade sina mätningar.
 
Enligt Youtubes vd, Neal Mohan, så ska Youtubes användare idag titta på över en miljard timmar med innehåll varje månad via sin TV. Youtube dominerar också när det kommer till streaming som görs via mobiler och datorer. 
| 17 juli 2024 12:30 |